2009. szeptember. 12. 10:54 Utolsó frissítés: 2009. szeptember. 12. 10:56 Világ

A Discovery leszállt egy kaliforniai légitámaszponton

Visszatért a Földre a Discovery: az amerikai űrrepülőgép a kaliforniai Edwards légitámaszponton landolt helyi idő szerint péntek este, mivel a rossz időjárás akadályozta a leszállást a floridai Cape Canaveral űrközpontban.

A floridai viharok miatt a Discovery landolását többször elhalasztották, és végül úgy döntött az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA, hogy Kaliforniában kell leszállnia az űrrepülőgépnek. A NASA-nak 1,7 millió dollárjába kerül majd az űrrepülőgép átszállítása Floridába egy erre a célra átalakított a Boeing típusú repülőgép "hátán".
 
A Discovery landolását helyi idő szerint csütörtök délutánra tervezték, de mivel Florida térségében erős szél fújt, és esett az eső, a repülésirányítók később arra utasították az űrsikló asztronautáit, hogy körözzenek a Föld körül. A következő landolási kísérlet helyi idő szerint csütörtök este lett volna esedékes, de végül péntekre halasztották a visszatérést.
 
A 14 naposra elnyúlt űrmisszió során a Discovery legénysége három űrsétát hajtott végre, szerelési és karbantartási munkákat végeztek az űrállomáson, amely kiépítése több mint tíz éve tart, és a vége felé közeledik. A jelenleg 327 tonna súlyú ISS építését 1998 decemberében kezdték meg, s jelenleg 84 százalékban készen van.
 
Az űrsikló visszahozta a Földre Tim Koprát, aki közel két hónapot töltött az űrállomáson. Az űrhajóst a Discoveryn utazó csapat egyetlen női űrhajósa, Nicole Stott váltotta fel, aki a következő űrsikló megérkezéséig marad az ISS-en, és fedélzeti mérnökként dolgozik az űrbázison.

Hirdetés
Címkék
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.