Gyurcsány programja: esszé vagy program?
Gyurcsány Ferenc maga írja legutóbbi, régóta várt dolgozatáról, hogy „cselekvést szolgáló terv, de több is annál”. Megegyezés Magyarország megújításának lehetséges irányairól, fotókkal és táblázatokkal együtt, hat teljes kolumnán. Megértem Lendvai Ildikót, hogy pártja vezetőségnek tanácskozása után nem vállalkozott a miniszterelnök állásfoglalásának kommentálására. Beszéljen önmagáért, ha tud, ez a tengeri kígyóhoz hasonlatos textus.
Mi tagadás, jóval rövidebb szöveggel is megelégedtem volna, hiszen a mintegy negyven oldalnyi betűtengertől még a magamfajta, témazáró dolgozatokhoz szokott filosz is megszédül. Ha az átlagember elolvassa, arra a kérdésre, hogy mit is akar valójában a miniszterelnöke, első benyomásként csak azt felelheti: „Világos, mint a nap: beszélni akar.” Hozzátehetjük, hogy nemcsak beszélni: írni is. Még sokáig szeretne szerepelni a nyilvánosság előtt. Ameddig csak lehet, ott kíván lenni, ahol a politikát alakítják. Önálló fejezet alkotni a magyar história aranykönyvében. Hiú a pasas, mérhetetlenül büszke szellemi képességeire, vak, aki ezt nem látja. Élvezi a hírnevét, talán még azt is, amikor néhány heveskedő, vörös fejű hazafi a pokolba küldi.
Vezetésre termett, elhivatottságában nem rendítik meg a közvélemény-kutatási adatok. Láthatóan ambicionálja, hogy 2010 tavaszán is ő legyen a Magyar Szocialista Párt miniszterelnök-jelöltje. Azt a választást is meg akarja nyerni, s talán meg is fogja. Most végtelenül terjedelmes és semmitmondó programot hirdetett az általa vezetett kisebbségi kormánya számára, azzal a céllal, hogy volt koalíciós partnerét, a liberálisokat, akiknek külső támogatására továbbra is szüksége van, maga mellé állítsa. Aki erre képes, végtelenül vakmerő, nem riad vissza a a kockázattól. Mindez persze lehet az államférfiúi nagyság jele is. Mint XVIII. Lajosnál, 1814-ben, Napóleon lemondása után. „Amikor Maisonfort márki jött, hogy elmondja urának, mi történt Párizsban, örvendezve kiáltott: 'Felség! Ön Franciaország királya!' XVIII: Lajos hűvösen válaszolt: 'Talán volt idő, amikor nem voltam az?'”
Words, words, words, ahogy Hamlet mondja. Kevés konkrétum van a programban arról, mit tervez a kormány 2009-ben. De a négy év alatt meghirdetett hat előzőben sem volt több: a Száz lépés, az Új Magyarország, az Új egyensúly vagy az Új Polgárosodás programja is leginkább a tervekről és a szándékokról szólt, de a számozottakból (a negyvennyolc pontosból és a hét pontosból) sem derült ki több annál, hogy sürgősen tenni kell a szebb jövőért, összefogva, egységben, elszántan, s a kormány minden erővel törekszik a munkahelyteremtésre, adóreformra, a közigazgatás racionalizálására. Ami ezután sem lesz másképp, ebben bízhatunk.
De azért ne legyünk igazságtalanok: ez a program több egyszerű elmélkedésnél a „kultúraváltásról”, és a különböző gazdasági-társadalmi modellek közötti választás dilemmáiról. Szó esik benne a gazdaság „kifehérítésének” kényszeréről, aminek döntő szerepe lehet az adó- és járulékterhek csökkentésében. Ez persze nem nevezhető nóvumnak, mert a kormány már évek óta törekszik erre, több médiakampányt is folytatott ennek érdekében. Új elem viszont a háromszáz milliárd forintos adócsökkentési alap létesítése, mellyel a kormányfő az ellenzék és az SZDSZ követeléseinek igyekszik eleget tenni. De itt is annyi a feltétel és a kitétel, hogy vállalkozó legyen a talpán, aki képes felmérni, mire számíthat a jövőben.
Figyelemre méltó, hogy a legközelebbi időpont, amikor a programban meghirdetett célok egy része megvalósulni kezd, jövő év áprilisa. A reformok a jövőbe tolódnak, az adócsökkentés három-négy alatt megy majd végbe. Biztos viszont, hogy a kormány a 2010-es választásokig nem nyúl a nyugdíjakhoz, vagyis a viszonylag elviselhető, a legszegényebbek számára egyenesen kiváltságos helyzetben lévő nyugdíjas korosztály támogatását semmiképp sem akarja elveszíteni.
Mi több: a miniszterelnök újabb kedvezményt akar bevezetni a MSZP bázisát alkotó „szépkorúak” számára, a nyugdíjasok „jubileumi támogatását”', melyben a kilencvenedik, kilencvenötödik, illetve századik életévüket betöltők részesülnek. Nem várható lényeges változás a munkanélküliek segélyezésében sem, vagyis szó sem lehet arról, hogy a támogatásokat az egyes települések önkormányzatai kötelező közmunka végzéséhez kössék. „Elfogadhatatlan az is, hogy az a látszat keletkezzen, hogy a szegényeket büntetni kell, hogy bűnbakként kezeljék bármilyen társadalmi konfliktusban.” (Ezt a zavaros szerkezetű mondatot pirossal húznám alá, amennyiben szemináriumi dolgozatban találkoznék vele.)
És mit jelent majd a 2009-ben induló „Nemzeti közfoglalkoztatási program”? Bár a program a programban tautológia a javából, figyelemre méltó, hogy 2010-re már legalább ötvenezer ember számára teremtenek „6-8 órányi hasznos és értékes foglalatosságot”. Mintha eddig munkahelyteremtésről lett volna szó, nem pedig a felnőttek napközijéről... Ennél csak a kvótarendszer tetszett jobban, mellyel ebben a formában még nem találkoztam. „A nagy állami beruházásokban kötelezővé tesszük, hogy a foglalkoztatottak legalább tíz százaléka a hátrányos helyzetű munkavállalók körül kerüljön ki.” A jó szándék vitathatatlan, de a megvalósítás legalábbis problematikus, ugyanis ebbe az a beruházások alvállalkozóinak is lesz beleszólása.
A politikai nyilatkozatok és programok a történelem során sokszor csak ködösítésre szolgáltak. Bonaparte Napoleon, még mint első konzul mondta a következőt Sieyes abbénak, amikor a Direktórium megbízta őt az éppen aktuális alkotmány kidolgozásával: „Rövid legyen és homályos.” Gyurcsány programja hosszú és homályos, de ettől még elnyerheti a képviselők többségének tetszését. Persze nem tudni még, mit szól majd a Szabad Demokraták Szövetsége ehhez a cselekvési program helyett feltálalt esszéhez. Dolgozatként osztályozzák? Vagy nem törődnek azzal, amit eléjük tártak, mert felmérik, mit veszíthetnek az előrehozott választásokon? Ha ez a legfontosabb szempont, akkor akár hosszú a Gyurcsány programja, akár rövid, akár vannak benne határidőhöz között konkrétumok, akár nincsenek, teljesen mindegy.
Pelle János