Bruttó 120 ezerért: helyzet van a Hankook gumigyárban
Kóka János, gazdasági és ipari miniszter látványos alakításainak egyike volt, amikor egy gumikereket az újságírók elé gördítve bejelentette, hogy a dél-koreai Hankook cég nagyteljesítményű gumiabroncs gyárat épít Dunaújvárosban, több mint 26 milliárd forint állami támogatást igénybe véve a mintegy 130 milliárdos beruházáshoz. Ám az üzemben dolgozó nyolcszáz munkás többsége nincs megelégedve a munkahelyi körülményekkel, és szakszervezetet alakított érdekinek a védelmére. Ezt azonban a gyárvezetés nem ismeri el tárgyalópartnerként.
Székely Tamás, a Vegyipari, Energiaipari Dolgozók Szakszervezetének (VDSZ) alelnöke ad arcot a Hankook Magyarország kft. dolgozóit tömörítő Dunaújvárosi Gumigyártók Szakszervezetének (DGSZ), mivel annak vezetőjét és tagjait a Hankook nem ismeri el, és így nem kockáztatják kilétük felfedését.
hvg.hu: Hogyan került kapcsolatba a VDSZ a Hankook szervezkedő munkásaival?
Székely Tamás: A dunaújvárosi gumigyártók szakszervezete a VDSZ fiókszervezeteként alakult meg 2007 májusában. Júniusban a bíróság bejegyezte, s ettől kezdve legálisan működik és képviseli tagjainak érdekeit. A jogi formaságokat Budapesten mi intéztük a számukra. Több száz szervezett dolgozó van a Hankooknál, akiknek a névsorát a körülményekre való tekintettel titokban kell tartanunk.
hvg.hu: Miért volt ilyen sietős, a termelés teljes beindulása után alig néhány hónappal megszervezni a munkások érdekvédelmét?
Sz.T. : A dolgozók szembesültek azzal a ténnyel, hogy a dél-koreai cég ígéretei közül éppen a legfontosabbakat nem, vagy csak részben tartja be a vezetés. Több százan kerültek kiszolgáltatott helyzetbe. Gondolja csak meg: felszámolták kelet-magyarországi, jórészt Borsod vagy Békés megyei egzisztenciájukat, gyakran a házukat is eladták azért, hogy állást vállaljanak Dunaújvárosban. Munkásszállásra vagy albérletbe mentek, abban a reményben, hogy a jövedelmükre alapozva új életet kezdhetnek. Kiderült azonban, hogy bruttó 120 ezer forintos alapbérük, melyet - ha kifizetik – esetleg műszakpótlék egészít ki, nem elegendő ahhoz, hogy megálljanak a lábukon, és a családjukat támogassák. Nem kapták meg a megígért albérleti hozzájárulást sem, s üdülési csekket is hiába vártak.
hvg.hu: A dolgozók elégedetlenségének máris híre ment, úgy tudni, a környékről szinte már senki sem jelentkezik a céghez. Megtörténhet, hogy a cég annak ellenére sem tudja feltölteni a létszámot, hogy jelentős összeget kapott az államtól munkahelyek teremtésére. Ennek konzekvenciái is lehetnek.
mégis elégedetlenek.
Sz.T. : Tény, hogy a dél-koreai cég megbízottai rosszul készítették elő ezt a nagyszabású, milliárdokkal támogatott beruházást, nem térképezték fel előzetesen a magyar munkaerőpiacot. Legfőbb gondjuk az volt, hogy ártalmatlanná tegyék a szakszervezetet. Holott a Hankooknak is érdeke, hogy rendezett munkaügyi kapcsolatok között működjön a gyár. A kormánynak kell lépnie, ha nem sikerül rendezni a konfliktusokat a gyárvezetés és a szakszervezet között. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök nemrég kijelentette, hogy azok a külföldi befektetők, amelyeknek az üzemeiben a munkaügyi kapcsolatok rendezetlenek, nem kaphatnak további állami támogatást, illetve az eddigi kedvezményeket megvonják tőlük.
hvg.hu: Nem sok jót ígér, hogy a Hankook továbbra sem ismeri el a dolgozóiból alakult szakszervezetet, csak az üzemi tanáccsal hajlandó tárgyalni.
Sz.T. : A gyárvezetés a fővárosi bíróságot sem ismeri el, mely jóváhagyta a DGSZ megalakulását, és a közjegyzői tanúsítványt sem, amelyet a kérésére szereztünk be. Ez igazolja, hogy a DGSZ képviselője a Hankooknál dolgozik. Ilyen viszonyok között nemcsak a képviselő nevét nem adjuk ki, de a szakszervezeti tagok névsorát is titkosan kezeljük. Látható, hogy azért vonják kétségbe a DGSZ legitimitását, mert nem akarnak a kiéleződött problémákról tárgyalni a munkavállalók képviselőivel. Nyilatkozataik tele vannak ködösítéssel, megalapozatlan kijelentésekkel.
hvg.hu: Milyennek látják most a munkahelyi légkört a dunaújvárosi gyárban?
Sz.T. : Információink szerint egyre feszültebb. A munkások elkeseredettek, bizalmatlanok a gyárvezetés iránt. Érzékelik, hogy a kezdeményezésükre megalakult szakszervezettel a főnökeik nem hajlandók felvenni a kapcsolatot. Van olyan munkás, akinek napi tizenhat órát kell dolgoznia, mert nincs, aki leváltsa a műszakból, nincs elegendő szakember. Ha valaki beteg, a váltótársának kell elvégeznie az ő műszakját is, ami tűrhetetlen. A gyárban a belső viszonyok már-már az ókori rabszolgaságot idézik, annak ellenére, hogy a technológia 21. századi. A Hankook vezetése olyan viszonyokat honosított meg a Duna partján, amelyek elfogadhatatlanok a számunkra. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy a magyar vállalatvezetés, pontosabban a humán erőforrás menedzsment megszűri az információkat, nem adja tovább a dél-koreai tulajdonosoknak. Mivel úgy ítéltük meg, hogy a koreaiakat tájékoztatni kell arról, mi folyik a dunaújvárosi gyárban, a VDSZ néhány tagjával együtt ellátogattam a Dél-Koreai Köztársaság budapesti nagykövetségre, ahol szívélyesen fogadtak, és meghallgatták a beszámolónkat.
hvg.hu: Úgy tudni, a már ott dolgozó munkásoknak “fejpénzt” ígérnek, ha kollégákat toboroznak...
Sz.T.: Ez így igaz, 20 ezer forintot munkásonként. Gondolhatja, hogy azok a munkások, akiknek jó része legszívesebben kilépne már a gyárból, milyen lelkiismerettel toboroz új munkavállalókat. Tudjuk, hogy egyre gyakoribbak a kilépések, de erről konkrét adatok nem állnak rendelkezésünkre. Közben persze hirdetésekben is toboroznak munkaerőt, fiatal, lehetőleg huszonhét-huszonnyolc éves embereket keresnek. Ugyanakkor a cég folyamatosan bővíti a gyár termelését, és azt tervezi, hogy 2010-re tízmillió gumiabroncsot gyárt majd Dunaújvárosban.
hvg.hu: Ehhez egyre távolabbról kell majd szállítani a munkásokat. Mennyi most a létszám?
Sz.T.: Jelenleg több mint nyolcszázan dolgoznak a Hankooknál. Várható, hogy a létszám az év végére eléri az ezret. Jókora távolságból, buszokkal szállítják a munkásokat, akik között vannak szlovákiai magyarok, és máshonnan érkezett külföldiek is. A vezetés érdeke, hogy letelepítse őket a gyár közelében, ezért újabb munkásszállásokat és lakásokat akar építeni, állítólag erre kötelezettséget is vállalt az állammal kötött szerződésben, amelyet nem ismerhetünk, mert titkos.
hvg.hu: Mit vár a VDSZ a kormánytól?
Sz.T. : Segítséget. A gazdasági minisztériumban Garamszegi Ábel a munkaügyi tárca államtitkárát, Csizmár Gábort ajánlotta főtárgyalónak, aki el is vállalta, hogy segít nekünk. A Munkaügyi Minisztériumnak pedig elemi érdeke, hogy rendezett munkaügyi kapcsolatok jöjjenek létre a Hankooknál. Bízunk abban, hogy rábírja majd a dél-koreai céget, hogy fogadja el partnerként a DGSZ-t, illetve a VDSZ-t Komolyan remélem , hogy rövid időn belül megköthetjük a kollektív szerződést és sikerül egy a jelenleginél ledvezőbb légkört kialakítani munkások és menedzsment között.
Pelle János