„Ha az egész napot nézzük, akkor azt mondom, hogy TV2 egy hosszan, magasan futó fennsík, az RTL Klub pedig egy hegycsúcs” – nyilatkozta ma lapunknak a TV2 vezérigazgatója. Megállapításaira az RTL csoport programigazgatója válaszolni kívánt. Ahogy ő fogalmaz: „tényleltárt” készített Simon Zsolt állításaival kapcsolatban.
A hvg.hu ma reggel interjút közölt a TV2 vezérigazgatójával, amelyben Simon Zsolt több helyen is beszél a piaci versenyről, és konkrétan az RTL-ről is. Állításai azonban több ponton nem felelnek meg a valóságnak, illetve, ahogy azt a sajtójog nyelvén mondják, a valóságot hamis színben tüntetik fel.
Kezdjük azonnal a két csatorna „fej-fej mellett” haladásával a hétköznap este 8-ig terjedő időszakban. Ebben az időszakban (hétköznap 19:00-20:00 között) idén az átlagos különbség az RTL klub és a TV2 között 4,6 százalékpont (24,7% vs. 20,1% 18-49-en). A vezérigazgató állítása szerint van, hogy „épphogy fej-fej mellett megyünk”. Nos, az Éjjel-Nappal Budapest februári indulásának időszakát kivéve, azaz mondjuk március közepe óta pontosan hét alkalommal történt meg az azóta eltelt 123 hétköznapból. Egyébként a főműsoridőről, azaz a 19:00 és 23:00 közötti időszakról általánosan pedig az mondható el, hogy a TV2 január óta összesen 18 alkalommal ért el jobb nézettséget. Az év eddigi időszakában a két csatorna közötti különbség 6,7 százalékpont, ami július-augusztusra 8 százalékpontra növekedett. Ekkora különbségre e két hónap átlagában még nem volt példa a két kereskedelmi csatorna indulása óta. A TV2 saját eredményeit tekintve pedig történelmének mélypontján volt ezekben a hónapokban. Így a valóság inkább az, hogy miközben az RTL Klub nyolc óra körül már valóban a hegycsúcson van, azelőtt mi vagyunk a fennsík, versenytársunk legfeljebb az alföld, saját eddigi történetéhez képest meg inkább a Mariana-árok.
Meglehetősen sántítanak az állítások azzal kapcsolatban is, hogy melyik csatorna milyen műsorral rukkol elő, illetve ki kit másol. Versenytársunk első számú vezetője úgy látja, hogy az RTL az anyacsatorna műsorait veszi át jellemzően. Ez persze részben igaz, hiszen a világon a legtöbb piacvezető csatornán nagyon sokszor ugyanazok a formátumok láthatók. De ha csak az utolsó néhány szezonnál maradunk, nem igaz ez nagyon sok műsorra (pl. A Széf, A kód, Barátok közt, Showder Klub, Csillag születik, X-Faktor, Vundersőn és Zuperszexi). Tény viszont, hogy Németországban a Voice a Pro7 / Sat1 csatornáin látható. A 10 éves Megasztár annak idején a német RTL-en a mai napig is sikeresen futó Deutschland Sucht den Superstarral mutatott kísérteties hasonlóságot, a TV2 azután döntött a Hal a tortán „megalkotásáról”, miután megtudta, hogy megvettük a Come Dine with Me, azaz a Vacsoracsata licencét az angol ITV-től. És ne legyenek kétségeink, a Sztárban a sztár ötlete is akkor „született meg”, amikor egy versenytárgyalást követően az Endemol végül nekünk, és nem a TV2-nek adta el a Your Face Sounds Familiar licencét. És akkor még nem beszéltem a Gyanú árnyékában után hónapokkal képernyőre kerülő Családi Titkokról….
Magyarországon élünk, tudjuk miről mennyi ideig nem beszél az egész város: a Vundersőn és Zuperszexi-re is tudjuk, a Kasza! csupán reakció – hiszen ahogy maga a terv, a konkurencia tervezett reakciója is gyorsan ismertté vált szakmai berkekben. Persze, a két műsornak nem sok köze van egymáshoz, ezt már nyugodtan kijelenthetem, hiszen Kasza Tibor új műsorát, amely harmadik epizódjára elvesztette kezdeti nézőinek felét, már láthattuk. Valamint az is sokat elárul talán a két műsorral szemben támasztott várakozásokról, a párhuzamról és magáról a két műsorról is, hogy miközben a Vundersőn és Zuperszexi az RTL Klubon, vasárnap, a főműsoridő derekán jelentkezik majd, a Kasza! a 1,5%-ot sem elérő SuperTV2 produkciója. Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy gratuláljak Az ének iskolája figyelemre méltó eredményéhez. Szép siker, még akkor is, ha abban az időszakban az RTL csatornáin csak filmek voltak láthatók, hiszen tavasszal fő csatornánkon nem, az RTL II-n pedig a korábbi hetekben adtunk csak magyar gyártású showműsort.
Mi egyébként általában is azt gondoljuk, hogy egy másik csatorna műsorára hasonló tartalommal reagálni nem érdemes. Ha az ember mégis reagál, döntését csak az igazolhatja utólag, ha nyer az adott csatában. Részünkről erre 10 éve nem volt példa. Viszont ilyen küzdelem volt 11 éve a ValóVilág és a Big Brother párharca. Ebben a kérdésben egyébként részben egyetértünk Simon Zsolttal: a Big Brothert valóban nem lenne érdemes újra elindítani, hiszen már 10 éve, a második szezon elején megbukott. Minden tiszteletem ellenére, kénytelen vagyok rámutatni a vezérigazgató következő állításának hamis voltára is: nem igaz ugyanis, hogy a TV2 vezette be a magyar piacra elsőként a valóságshowt: ezt ugyanis a Viasat mondhatja el magáról (A bár).
A Tények szerény piacvezetése az utóbbi hetekben valóban igaz, konkurensünk ezt úgy érte el, hogy korábbra tette a műsort, azaz kimenekítette az RTL Híradója alól, így most a műsor egy dél-amerikai telenovellával versenyez. Kikerült viszont a főműsoridőből, és mint az köztudott, a főműsoridő előtt (délután) szignifikánsan alacsonyabb a televíziónézők száma, így az RTL költséges és sikeres műsorai továbbra is a főműsoridőben versenyeznek, és nyerik meg a nézettségi csatát mindennap.
És végül egy véleményazonosság: ma már valóban nem a két csatorna, az RTL Klub és a TV2 párharcáról szól elsősorban a tévés piac. Ennél sokkal többen vagyunk, akik mind ugyanabból a hirdetési (és disztribúciós) tortából szeretnénk megélni. Éppen ezért mi január, azaz az RTL 3 elindítása óta, sokkal inkább ezt a „kereskedelmi ajánlatot”, és nem az RTL Klubot tekintjük a TV2 versenytársának. Az RTL 3, azaz a Cool, a Film+ és az RTL II január óta ugyanis úgy működik, hogy mindig egyszerre tart reklámszünetet, és mindhárom adón ugyanazok a hirdetések láthatók. Így a reklámok idejére a három csatorna egy csatornává válik (a hirdetők is csak így tudnak ezekre a csatornákra hirdetést vásárolni). Ez a „csatornánk” egyébként már tavaszra megközelítette, augusztusban pedig már meg is verte nézettségben a TV2-t. Tudnék persze még arról is írni, hogy valóban szállította-e az elmúlt időszakban a TV2 azt a kontaktusszámot, amit a hirdetők elvárnak tőlük, de sok értelme nem lenne. Ezzel ugyanis nem velünk, nem is az olvasókkal, hanem saját ügyfeleivel kell elszámolnia konkurensünknek.