10 éve a GameBoy vagy a Tamagochi volt a menő, most a „mérges madarak” hasítanak.
10 éve a GameBoy vagy a Tamagochi volt a menő, most a „mérges madarak” hasítanak. Az Angry Birds és hozzá hasonló, alkalmi játékosokat célzó, több milliós rajongótáborral bíró mobilos játékok titka az egyszerűségben, a szerethető karakterekben, az érintőképernyő térhódításában és a közösségeket összehozó erőben rejlik.
Szárnyaló sikerek
Magyarországon az érintőképernyős okostelefonokra letöltött alkalmazások jelentős hányada játék. Az ilyesfajta játékok sikerének titka az egyszerűség, mértéke pedig a letöltések száma. „A siker fogalmát az Angry Birds fogalmazta újra: a mérges madarak miatt emberek milliói kapják elő okostelefonjukat a buszon vagy a villamoson minden nap.”- mondja Korsós Milán, Kitchen Budapest fejlesztő csapatának vezetője. Az Angry Birds vitathatatlanul történelmet írt: a játék első, ingyenes verzióját 11 millióan töltötték le iPhone-jukra, a fizetős verzió pedig több mint 10 millió embert szórakoztat világszerte. A játék sztorija pedig meglehetősen egyszerű: a zöld malacok ellopják a madarak tojásait, amit a szárnyasok nem díjaznak. Harcba szállnak, és csúzliból kiröppenve egy-két jól célzott lövéssel leterítik a zöld ellenségeket.
„Mivel az érintőképernyőn sokkal könnyebb játszani, mint billentyű-kombinációkat memorizálva konzolokon vagy PC-ken, ezért azok is kipróbálják a mobilos játékokat, akiket korábban semmilyen számítógépes verzió nem kötött le.” - fejtegeti a siker titkát Folyó Gergely, a Gamekapocs.hu szakértője. Olyan gamerek is újra kedvet kapnak, akik nem játszottak PC-n, de lehet, hogy korábban zsebben hordták a GameBoy-t vagy a Tamagochi-t. A T-Mobile e témában végzett kutatásának* adatai szerint az okostelefonnal rendelkezők közül a legtöbben játékalkalmazásokat töltenek le a telefonjukra, így egyre kevésbé meghökkentő, hogy két tanóra közt a szünetben, orvosi váróban, vagy akár tárgyalásra menet a liftben madarakat kilövő emberekkel találkozunk. „A játékletöltések aránya az okostelefonnal rendelkezők körében megközelíti az 50 százalékot, míg az igen népszerű közösségi alkalmazások csak 27,7 százalékot tesznek ki. Az okostelefonra letölthető játékalkalmazások használata a fiatalok (16-29 évesek) körében a legjellemzőbb.” - világít rá a legújabb adatokra Király István, a Telekom marketing vezérigazgató-helyettese.
Játékos közösségek, közösségi játékok
„A játékkiadók és fejlesztők igyekeznek összefogni közönségüket, minden csapat képviselteti magát a közösségi oldalakon” - állítja Folyó Gergely. Egy-egy ilyen közösség hazai viszonylatban akár 10-20.000 főt is számlálhat, de a valóságban ennél többen játszanak. A fejlesztők célja is az, hogy a rajongók első kézből juthassanak friss információkhoz, és megoszthassák tapasztalataikat a fórumokon. A Rovio, az Angry Birds fejlesztőcsapata is nagyon ügyel a játék körül kialakult bázisra: fontosnak tartják, hogy minden egyes, a játékhoz köthető e-mailre és Twitter bejegyzésre válaszoljanak.
Az oldalakon szerveződő csoportok flashmobokat, közös játékokat is szerveznek, sokszor a virtuálisból a valóságos térbe is áthelyezve kedvenc figuráikat. Az ilyen alkalmakkor az ország különböző pontjairól gyűlnek össze a játékosok, hogy egy délután vagy este erejéig csak a hobbijuknak hódoljanak.