Tech HVG 2024. december. 10. 15:03

Két éven át gyötörték 92 elektromos autó akkumulátorát, az eredmény még a kutatókat is meglepte

Évekkel tovább bírhatják az elektromos autók akkumulátorai a használatot, mint azt eredetileg mondják a gyártók – vélik amerikai kutatók. A jelentős eltérést a nem megfelelő gyártói tesztelés okozhatja.

Az elektromos autók elterjedésének továbbra is gátat szab az a gondolat, hogy az akkumulátorok egy idő után megadják magukat – akárcsak a mobilok vagy a laptopok egységei. Bár olyan akkumulátor tényleg nincs, ami örökké tartana, az amerikai Stanford Egyetem kutatói szerint ezek a pakkok sokkal tovább bírják, mint eredetileg gondolja az ember.

A Nature Energy című tudományos lapban megjelent publikáció szerint a szakemberek a vizsgálat során arra jutottak, hogy egy átlagos elektromos autó akkumulátora 40 százalékkal tovább bírja, mint amit a szabványos laboratóriumi tesztek előre jeleznek. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy egy ilyen autót az eredetileg gondoltnál akár évekkel is tovább lehet használni, így később kell az akkumulátor avulása miatt javíttatni, esetleg új járművet vásárolni. Mindez növeli a gépjármű megtérülését.

Ahogy az Interesting Engineering is megjegyzi: bár az akkumulátorok ára az elmúlt évtizedben jelentősen csökkentek, még mindig drágák ahhoz, hogy az ember ne érezzen meg egy ilyen kiadást. Jelenleg a teljes autó árának nagyjából harmadát teszi ki a pakk.

Jelentősen nőhet az elektromos autók hatótávolsága, itt az új szuperakkumulátor

Számos területen hozhat előrelépést az e-autózás területén a Panasonic új, 4680-as akkumulátora, mely a gyártó szerint már a tömeggyártásra is készen áll.

A hagyományos laboratóriumi tesztek során a szakemberek teljesen feltöltik, majd teljesen lemerítik az egységeket. Ezt nagyon sokszor megteszik annak érdekében, hogy kiderüljön, az adott akkumulátor mennyire megbízható konstrukció, és mekkora lehet a várható élettartama.

A valós használat ugyanakkor nem ilyen: általában tölt valamennyit a tulajdonos az autón, amíg bevásárol, dolgozik, esetleg moziba megy – vagyis az egységet nem meríti állandóan nullára az ember, és 100 százalékra is ritkábban tölti fel. Simona Onori, a kutatást végző csapat egyik szakembere szerint még őket is meglepte, hogy a regeneratív fékezésnek, valamint a vásárlás alatti töltésnek és a kevésbé intenzív akkumulátorhasználatnak köszönhetően 40 százalékkal nőhet az akkumulátor élettartama.

A tudósok négyféle akkumulátorhasználati profilt dolgoztak ki, majd két éven át 92, kereskedelmi forgalomban kapható lítium-ion akkumulátort teszteltek. Megállapították, hogy az akkumulátor élettartama annál jobban nőtt, minél jobban tükrözték a profilok a valós vezetési viselkedést.

A tanulmány szerint a rövid és hirtelen gyorsulás lassította az akkumulátorok lemerülését, a fékpedál taposása pedig lassítja az akkumulátor öregedését, nem pedig gyorsítja azt.

A szakemberek szerint a módszerük elősegítheti az akkumulátorok jövőbeni pontosabb tesztjét, így pedig növelheti az elektromos autókkal szembeni bizalmat a leendő vásárlókban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

hvg360 Kiricsi Gábor 2024. december. 11. 19:30

„Egy 50-es kollégának mindez felfoghatatlan, szerinte ez így nem korrekt" – miért szoronganak a férfiak a munkahelyükön?

Ha egy férfi kevésnek érzi magát a pozíciójához, nem fog beszélni róla, ahogy arról sem, hogy igazából szeretné, ha a főnöke megdicsérné. A munkahelyi szorongások ellenszere az önazonosság lenne, de ennek elérése sem könnyű, ráadásul már szőke nős vicceket sem lehet mesélni. Miért szorong sok férfi amiatt, hogy mindene meglegyen, amikor már mindene megvan? Mit éreznek a női vezetők jelenlétében? Milyen, amikor az X-generációsok „no pain no gain” világa összefeszül a becsvágyó fiatalokéval? Újabb cikkünket olvashatják a férfiszorongásokról.