Trevor Milton, a csaló, aki tövig nyomta az elektromos kamion nem létező gázpedálját

10 perc

2025.01.14. 18:40

2025.01.14. 20:52

Az elektromos kamionokat ígérő Nikola alapítója, Trevor Milton olyan meggyőzően túlozta el még semmit sem gyártó startupja eredményeit, hogy a Tesla potenciális riválisaként már a General Motors és a British Petrol is komoly üzletekbe kezdett vele. Cégét a Covid alatt tőzsdére vitte, ahol néhány hét alatt többre értékelték, mint a patinás Fordot. A lufi azonban hamar kipukkadt. Milton szerint viszont a Tesla és a GM csatájának áldozata lett, miközben ő csak jót akart. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.

„Fake it till you make it”, azaz „Színleld, amíg nem sikerül!” Ha nagyon jóhiszeműek vagyunk, mondhatjuk: e kifejezés arra utal, hogy az önbizalom, a hit és a proaktivitás segíthet elérni a célokat, még akkor is, ha valaki kezdetben nem rendelkezik a szükséges képességekkel tapasztalattal és erőforrásokkal. Eszerint érdemes úgy viselkednünk és gondolkodnunk, mintha már elértük volna a kívánt sikert, mert ez önbizalmat adhat a fejlődéshez és a tanuláshoz, és vonzza a lehetőségeket.

Sokan már ezt az attitűdöt is kétkedve fogadják, a nagyobb probléma viszont ott kezdődik, amikor a hamis illúziókat konkrét hazugságokkal próbálják fenntartani. Az üzleti élet egyik legnagyobb „fake it till you make it” csalását Trevor Milton, a Nikola Corporation alapítója és korábbi ügyvezető elnöke hozta össze, amely hidrogén-üzemanyagcellás és akkumulátoros meghajtású elektromos haszongépjárművek fejlesztését és gyártását ígérte.

A 2015-ben az Utah állambeli Salt Lake Cityben egy pincében alapított startup ugyanis pár évvel később olyan hirdetéssel rukkolt elő, amely már működő elektromos kamiont mutatott be, azt a benyomást keltve, hogy az saját erejéből az országúton halad, holott pusztán egy lejtőn gurult lefelé. (Ez esetben legalább valóban nem volt károsanyag-kibocsátása.) Más esetben gázüzemű járművét tüntette fel hidrogéncellásként.

Nikola One in Motion

Uploaded by Авторынок-News on 2018-01-29.

A hazugságok tengerén alapuló startupot mégis az tette igazán különlegessé, hogy 2020-ban, a módszer berobbanásakor az elsők között ment úgy tőzsdére, hogy egy speciális célú felvásárló társasággal (SPAC) egyesült. (A módszerről kicsit később még szó lesz.) A vállalatot hamarosan az egyik legígéretesebb EV-startupnak tartották –

csúcspontján több mint 30 milliárd dollárra értékelték, ami akkoriban a Ford Motor Company piaci értékét is meghaladta, Milton pedig egyik napról a másikra milliárdossá vált.

E tőzsdei bevezetés mindenképp különlegessé teszi a Nikolát, ugyanis a korszak másik „fake it till you make it”-elvről híressé vált vállalkozása, a Theranos, amelyet Elizabeth Holmes alapított, soha nem ment tőzsdére. A Theranos privát cégként működött, és azt ígérte, hogy forradalmasítja a vérvizsgálatok iparát egy innovatív technológia segítségével, amely állítólag képes lett volna néhány csepp vérből több száz laboratóriumi tesztet gyorsan, olcsón és fájdalommentesen elvégezni. Tevékenységét nagyrészt kockázati tőkéből és magánbefektetőktől származó forrásokból finanszírozta, a vállalat értékét pedig a csúcsán is csak a Nikola kevesebb mint harmadára, 9 milliárd dollárra becsülték.

A Nikola startuptól a General Motorsig és a BP-ig

Visszatérve a járműves vállalkozáshoz, a Nikola Corporation a nevét Nikola Tesla szerb származású feltalálóról kapta, a vállalat pedig valódi konkurenciája akart lenni az Elon Musk alapította, és szintén a feltalálóról elnevezett Teslának. A Nikola Motor Companyt az 1982. április 6-án az Utah állambeli Laytonban született Trevor Robert Milton álmodta meg, célja pedig az volt, hogy elektromos meghajtású, zéróemissziós nagy teherbírású haszongépjárműveket fejlesszen.

Nem ez volt azonban az első vállalkozása. Miután az Utah Valley Főiskolát az első szemeszter után otthagyta, az Utah állambeli St. George városába költözött, ahol elindította a St. George Security and Alarm nevű, riasztókat értékesítő cégét. Riasztós pályafutása nem tartott sokáig, kiszállt a vállalkozásból, jobban érdekelték ugyanis a járművek. Megalapította a dHybrid nevű járműgyártó cégét, amely a haszongépjárműveket dízel helyett gázzal működő motorokkal szerelte fel. Mivel azonban vitái támadtak a befektetőkkel, ezért a vállalkozást bezárták. Milton viszont nem adta fel járműgyártásról szóló álmait, és 2012-ben elindította a dHybrid Systemst, amely már kifejezetten a nehéz tehergépjárművek gáztároló rendszereire összpontosított. A vállalat sikeres fejlesztéseket mutatott be, majd a Worthington Industries vásárolta fel.