Tech HVG 2024. december. 03. 08:03

800 km-t is lerepül egy szuszra, szinte zaj nélkül – hamarosan felszállhat az első e-utasszállító repülőgép

Négy elektromos hajtóművel van felszerelve a Heart Experimental 1. Az elektromos utasszállító repülőgép akkumulátor mellett turbógenerátorról is képes üzemelni.

A fenntartható légi közlekedés ígéretével szállhat fel először a világ legnagyobb elektromos repülőgépének prototípusa, a Heart Experimental 1 (Heart X1). A svéd Heart Aerospace a jelenlegi tervek szerint 2025-ben teszteli először a gépet az Egyesült Államokban, a Plattsburgh nemzetközi repülőtéren.

A Heart X1 első repülése fontos lépés lesz a cég ES-30-as, 30 üléses hibrid-elektromos regionális utasszállító gépének fejlesztésében – írja az Interesting Engineering.

„Az elektromos kereskedelmi repülőgépek képesek lehetnek csökkenteni a légitársaságok működési költségeit, és remek lehetőséget biztosítanak a regionális légifolyosók helyreállítására” – mondja Anders Forslund, a cég társalapító-vezérigazgatója. Egyúttal megjegyzi: ez a helyi gazdaságot és turizmust is fellendítheti.

Az ES-30 egy hibrid-elektromos gép, ami a rövidebb utakat tisztán elektromos üzemmel tudja abszolválni, zéró károsanyag-kibocsátással. A hosszabb repülésekhez hibrid módba kapcsolható, turbógenerátorokkal bővítve a hatótávolságát. Ezek kerozinnal működnek.

The ES-30 Takes Flight in Microsoft Flight Simulator!

Microsoft is launching the 2024 edition of its iconic Microsoft Flight Simulator and Heart Aerospace’s the ES-30 is one of the newest aircraft you can pilot in the game! Here’s a walkthrough of the plane and what you can expect when you fly a hybrid-electric aircraft.

A gépen négy elektromos, légcsavaros hajtómű van, melyek alapesetben akkumulátorokból nyerik az energiát. Egy 30 perces töltéssel, 30 utassal számolva 200 km a hatótáv tisztán elektromos üzemben, ami a generátorok utazómagasságban történő aktiválásával 400 km-re bővíthető – de ha csak 25 utas van a fedélzeten, akár 800 km-t is megtehet a gép.

Az elektromos repülő jóval csendesebb is a hagyományos társainál, és a teljes teljesítményük is azonnal rendelkezésre áll, így egy 1100 méteres kifutópálya is elég az elemelkedéshez. A teljes méretű változata 32 méteres szárnyfesztávolsággal bír majd.

A prototípust a kezdetekben még földi teszteknek vetik majd alá, a töltéstől a guruláson át sok egyéb rendszer próbájáig, hogy az első elemelkedés előtt validálják valamennyi rendszerét. Az első repülést egyébként 2025 első negyedévében szeretnék végrehajtani.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.