A svájci Stadler RS Zero néven mutatta be azt az új vonatot, amit a dízelüzemű vasúti szerelvények leváltására készített el.
Újfajta mozdonyt készített a svájci vasútijármű-gyártó cég, a Stadler Rail AG. Az RS Zero különlegessége, hogy egyesíti az akkumulátoros és az üzemanyagcellás megoldást, hogy károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedhessen a szerelvény. Az új modell a Regio-Shuttle RS1 utódja – írta meg az Interesting Engineering.
A Regio-Shuttle az egyik legnépszerűbb jármű a német regionális vasúti közlekedésben, Németországban és Csehországban összesen mintegy 500 RS1-est helyeztek forgalomba az elmúlt 28 évben. Ezek a járművek dízelmotorral működnek, ezért a Stadler fejlesztésénél az elsődleges szempont a környezetbarát működés volt.
Németországban a vasúti hálózat 38 százaléka nem villamosított, ez az arány Európát tekintve pedig még magasabb, 43 százalék. Emiatt ezeken a vonalakon csak valamilyen belső égésű motorral szerelt szerelvények közlekedhetnek, ami jelentős mértékű szén-dioxid-kibocsátással jár. A vasúti forgalom fellendítése és a közlekedés átállítása miatt azonban ezeket a vasútvonalakat is használni kell, ami környezetvédelmi szempontból nem túl szerencsés.
A svájci vállalat erre kínál megoldást azzal, hogy az RS Zero akkumulátoros és üzemanyagcellás megoldást is használ a közlekedéshez, így nincs szükség a felsővezetékek (azonnali) kiépítésére. Ráadásul – teszi hozzá a cég – könnyű szerkezetével és 18 tonna alatti tengelyterhelésével kiválóan alkalmas a kisebb forgalmú másodlagos útvonalak költséghatékony kiszolgálására.
A jármű 70-150 utas befogadására alkalmas. Az első jármű – prototípusként – szeptemberben kezdi meg a tesztüzemét Berlinben. Hogy mekkora hatótávolsággal rendelkezik, nem tudni, de a hidrogén felhasználása miatt minden bizonnyal felveszi a versenyt a dízel járművekkel.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.