A Toshiba egy brazil és egy japán céggel még 2018-ban kezdett bele egy újfajta akkumulátor fejlesztésébe, a munka gyümölcse pedig mostanra érett be. És itt most nem évtizedes esélyekről van szó: az elektromos buszokba szánt akkumulátor már 2025 tavaszán piacra kerülhet.
Újfajta akkumulátort fejlesztett a Toshiba, amit a jövőben az elektromos buszok használhatnak majd – számolt be róla az Interesting Engineering. Az SCiB (Super Charge Ion Battery) típusú akkumulátorok következő generációjának ígért fejlesztést két másik céggel közösen egy új tömegközlekedési eszköz prototípusába is beépítette a vállalat, és azt ígéri, az egység 10 perc alatt 0-ról 80 százalékra lesz feltölthető.
A Toshiba közlése szerint az új akkumulátor energiasűrűsége nagyjából 50 százalékkal növekedett az előző generációhoz képest, így már 350 Wh/l-rel lehet majd számolni. A konstrukció alkalmas arra, hogy teljesen elektromos buszokba, valamint hibrid, könnyű és nehéz járművekbe is beszereljék. Az egység csökkenti az üzemeltetési és beruházási költségeket is – ígéri a japán cég.
A beszámoló szerint a fejlesztés egy lítium-ion akkumulátor, amelynek anódja nióbium-titán-oxidból (NTO) áll. Az NTO kétszer akkora térfogatsűrűséggel rendelkezik, mint azok a lítium-ion akkumulátorok, amelyek grafit alapú anódot használnak. Ez a megoldás a Toshiba mellett a brazil CBMM (Companhia Brasileira de Metalurgia e Mineração) és a szintén japán Sojitz nevű cég érdeklődését is felkeltette. A három vállalat 2018 júniusában együttműködési megállapodást írt alá, hogy kidolgozzák, milyen lehetőségek rejlenek a technológiában. A mostani egység kifejlesztésére 2021-ben írta alá a három vállalat a szerződést.
A cég tesztjei azt mutatják, az akkumulátor -30 és 60 Celsius-fok közötti hőmérsékleten működik optimálisan, vagyis még az európai tél sem fog tudni kifogni rajta. Az elektromos buszok elterjedésének egyik fő akadálya, hogy (főleg télen) kevésbé hatékonyak.
A Toshiba azt ígéri, 2025 tavaszán fog piacra kerülni a fejlesztés.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.