RAT – de nem a patkány angol megfelelője, hanem egy életmentő generátor neve ez, mely normál esetben a géptörzsben van elrejtve. Vészhelyzet esetén azonban ez biztosít áramot a kritikus fontosságú műszerek működtetéséhez.
Miközben a világ a Boeing repülőgépeit érintő problémákra figyel, a Jalopnik nevű portál felvetett egy érdekes kérdést: mi történik, ha egy repülőgép mindkét áramforrása meghibásodik a levegőben, és minden leáll?
Ez persze nem csak azért kellemetlen, mert sötét lesz az utaskabinban – a pilótafülke műszerei és kommunikációs rendszerei is árammal működnek, de az irányításban is kulcsszerepe van. Így kritikus fontosságú egy ilyen súlyos műszaki meghibásodás esetén, hogy legyen megfelelő áramellátás.
Alapesetben két forrásból nyer elektromos áramot egy utasszállító: a hajtóművekből, valamint generátorból. Utóbbi a gép farokrészében van, és akkor szolgáltat áramot, amikor a repülő még a földön van, így a hajtóművei sem járnak.
Azonban a levegőben, ha mondjuk a hajtóművek leállnak, az energiaellátás is megszűnik – így szükség van egy harmadik megoldásra, hogy a létfontosságú műszerek továbbra is szolgáltathassanak adatokat.
Itt jön a képbe egy apró generátor, mely a géptörzsből engedhető ki: ez a RAT (Ram Air Turbine), ami egy mini turbina. A működési elve hasonlít egy szélturbináéhoz, azzal a különbséggel, hogy a propellerét a repülőgépen a menetszél pörgeti meg, így generál áramot.
Értelemszerűen, minél gyorsabban halad a gép, annál több energiát termel a RAT, bár leállt hajtóművekkel, tolóerő nélkül, siklórepüléssel ez a sebesség általában nem túl magas. Jellemzően a géptörzs hasán, vagy a szárnyakon foglal helyet, és csak akkor ugrik elő, ha szükség van rá.
Természetesen egy ilyen kis szerkezet nem tud egy egész gépet ellátni árammal, így a repülőgép irányításában nélkülözhetetlen elektronikán van a hangsúly vészhelyzet esetén. A fedélzeti szórakoztató rendszerek működését nem érdemes várni ilyen esetben.
Egy Captain Joe nevű youtuber elmondta: még sok műszer is sötét marad a RAT bevetésekor, csak a „szükséges minimum” üzemel. Ebbe pedig a fedélzeti kávéfőzők sem tartoznak bele.
A RAT tehát életmentő lehet. Ha a repülőgép összes hajtóműve leáll, siklórepülés közben is tovább működhetnek a kulcsfontosságú műszerek, így a gép irányítható marad, és megtervezhető egy kényszerleszállás is.
A Jalopnik szerint a RAT már 1700 emberéletet mentett meg, ám erre vonatkozóan hitelesített adatokat nem találtunk.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.