Osztrák kutatók megerősítették, amit sokan gondolnak: a dalszövegek megváltoztak, leegyszerűsödtek, énközpontúvá váltak. Úgy tűnik, így tükrözik a társadalmi változásokat.
Talán vannak, akik emlékeznek Bob Dylan dalaira, amelyek témái a legkülönfélébbek voltak, „dalos versekbe” foglal vallást, szeretet, társadalmi helyzeteket, politikát. Ez irányú munkásságát igazi siker koronázta, 2016-ban irodalmi Nobel-díjat kapott, és az elismerést többek között az új irodalmi kifejezésmóddal indokolták.
Mostanában viszont mintha nem születnének Bob Dylanek, mások lettek a dalszövegek – szűrték le kutatásukból az Innsbrucki Egyetem szakemberei. Azt találták, hogy a zenei szövegek szerkezeti és lexikális összetettsége csökkent, egyszerűbbé, ismétlővé váltak verssorok. Bár a megállapításuk elsősorban a popdalokat érinti, úgy látják, hogy tulajdonképpen a minden műfaj esetében egyszerűbbé és ismétlődőbbé vált a szöveg. A kutatók szerint a dalszövegek érzelmi tartalma is változott, amellett, hogy a dalszövegek egyre személyesebbé váltak és egyre inkább az „én”-re koncentrálnak, elmozdulás történt a negatív érzelmek felé.
A szakemberek – magyarázza a ZME Science – 353 ezer, 1970 és 2020 közötti angol nyelvű dalszöveget elemeztek öt műfajban (rap, country, pop, R&B és rock). Figyelték a rímeket, a dalszövegek szerkezetét, érzelmi töltését és összetettségét, és azt is vizsgálták, hogy mennyire népszerűek a dalok, hányan hallgatták meg ezeket, és hányan olvasták el kifejezetten a szövegüket. Kiderült, hogy a meghallgatások számától eltérően a dalszövegek megtekintéseinek száma jelentősen eltér műfajonként és időben, ami arra utal, hogy bizonyos műfajok (például a rock vagy a rap) hallgatóit jobban érdeklik a dalszövegek, mint a popzenéért rajongókat. Azt is megfigyelték, hogy a rockrajongók általában a régebbi dalok szövegeit részesítik előnyben, míg a countryzene hívei jobban érdeklődnek az újabb számok szövegei iránt. Ez az eltérés – a kutatók szerint – a különböző műfajú hallgatók eltérő hallgatási szokásaira utal.
A kutatók meg is magyarázták a fentiket, a zene közvetítésének, továbbításának módját véve alapul. Az elmúlt fél évszázadban a bakelittől indulva a kazettán, majd a CD-ken át eljutottunk a zenei streaminghez. Ez utóbbinak köszönhetően ma már sokkal több zenét hallgatunk, mint korábban, és nagyon máshogy is hallgatjuk, mint korábban. A zene elosztásának és fogyasztásának ez a változása mélyreható hatással van a dalírásra, a produkcióra és a hallgatók bevonására. És nemcsak a zene üzletére, hanem annak kreatív vonatkozásaira is – vélik a szakemberek.
A kutatásnak azért voltak korlátjai is, például, hogy a nyugati populáris zene angol nyelvű szövegeire korlátozódott, és a tanulmányban használt műfaji és alműfaji besorolások is némiképp szubjektívek voltak, ami azért befolyásolhatja a műfajspecifikus trendek elemzését.
Ettől függetlenül, ahogy a dalszövegek egyre egyszerűbbé és érzelmileg terheltebbé válnak, az egy olyan társadalmat tükröz, amely egyre inkább a személyes megnyilvánulásokra és az érzelmi kapcsolódásra összpontosít, de egyúttal egy olyan társadalmat is, amelyben a dolgoknak gyorsnak kell lenniük. Az egyszerűbb, gyakrabban ismételt szövegek nagyobb valószínűséggel válnak fülbemászóvá. A dalszövegeknek ez az evolúciója a mostani időket tükrözi, és pillanatképet nyújt a világunkat formáló kulturális, társadalmi és érzelmi áramlatokról – vélik a kutatók.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.