A pekingi Betavolt egy pénzérme méretű nukleáris akkumulátort készített. Állítják, fejlesztésük alkalmas lehet arra, hogy leváltsa a jelenleg használt, lítiumos telepeket.
Nem a mérete a legizgalmasabb tulajdonsága a Betavolt nevű kínai startup fejlesztésének. Sőt még talán nem is az, hogy ötven éven át lenne képes energiával ellátni egy okostelefon méretű/jellegű eszközt. Hanem az, hogy egy nukleáris akkumulátorról van szó, amit azért nem igazán kell töltögetni, mert magától termeli az áramot – írja az IFLScience.
A BV100 a nikkel bomló izotópja, a 63Ni által kibocsátott energia segítségével generál áramot. A Nikkel-rétegek között egykristályos gyémánt félvezető lapok találhatóak, amelyek csupán 10 mikron vastagok.
Az akkumulátor állítólag 3300 MWh energiát képes tárolni, és – szintén állítólag – a hagyományos lítiumakkumulátorokéhoz képest több mint tízszer nagyobb az energiasűrűsége.
A 15x15x15 milliméteres akkumulátor teljesítménye 100 mikrowatt, feszültsége 3 volt. Bár ez még nem elég sem az okostelefonok, pláne nem a laptokok működetetéséhez, a cég szerint az akkumulátorokat össze lehet kötni, hogy egyszerre több egység dolgozzon az eszközökben, úgy pedig már összehozható a szükséges kapacitás.
Bár elsőre nem hangzik túl biztatónak a dolog, hogy egy radioaktív akkumulátort hordozzon magával az ember, a cég állítja, hogy a fejlesztés teljesen biztonságos. Erről egyelőre nem közöltek részletesebb információt.
Szembe tehető és könnyekkel tölthető akkumulátort fejlesztettek
Szingapúri kutatók olyan, 0,5 mm vastagságú akkumulátort fejlesztettek, amelyik energiával láthatja el az intelligens kontaktlencséket, és a töltése emberi könnyekkel is megoldható.
Hasonló fejlesztés egyébként készült már korábban is: a Voyager űrszondákban 1977 óta dolgozik ilyen akkumulátor, és még mindig működőképes a szerkezet. A Betavolt szerint azonban az ő fejlesztésük a hétköznapi életben vethető majd be. Ha ez sikerül, akkor olyan drónok és telefonok jöhetnek, melyeket – lévén öt évtizedig úgysem használja majd őket senki – sosem kell majd tölteni.
Érdekesség: a Ford 1958-ban állt elő egy koncepcióval, a Ford Nucleonnal, ami egy atommeghajtású autó lett volna. Ez végül sosem került sorozatgyártásba.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.