A norvég Yara Clean Energy szinte teljes egészében megújuló energiaforrás segítségével gyárt ammóniát. Azzal tankolják meg a Yara Eyde nevű teherhajót is.
Norvégia bocsátaná vízre a világ első olyan konténerhajóját, amely ammóniát használ üzemanyagként – írja az Interesting Engineering. A Yara Eyde 2026-ban indulhat első útjára, az Oslo–Brevik–Hamburg–Bremerhaven vonalon. A járművet a Norvégia és Európa közti kereskedelmi útvonalra optimalizálták.
A hajó számára az út megtételéhez szükséges energiát az ammónia mellett egy 250 kWh akkumulátorcsomag biztosítja majd. Ezt szükség esetén a parton lévő áramforráshoz is lehet csatlakoztatni.
A projektet a norvég ammóniagyártó Yara International leányvállalata, a Yara Clean Energy vezeti, és a North Sea Container Line logisztikai céggel dolgozik együtt rajta. A cél, hogy kizöldítsék a tengeri szállítmányozást.
Az Interesting Engineering emlékeztet: jelenleg az éves globális szén-dioxid-kibocsátás 2,8 százalékáért felelős a tengeri kereskedelem. Ez 2022-ben globálisan 706 millió tonna szén-dioxidot jelentett.
A tiszta ammónia üzemanyagként való alkalmazása azonban lehetővé teszi, hogy úgy szállítsák a tengereken az árut, hogy az ne szennyezze a környezetet.
A Yara a világ egyik legnagyobb ammóniagyártó vállalata. A tervek szerint olyan ammóniát tud majd szállítani üzemanyagként, amely karbonsemlegesen, vagy a környezetet csak minimálisan terhelve állít elő.
Történelmi útra készül az elektromos teherszállító hajó, amely önmagát navigálja
A norvég fejlesztésű Yara évente 40 ezer kamiont vehet le az utakról.
Ehhez az Azane Fuel Solutions nevű vállalattal közösen olyan tárolókat építenek, amelyek lehetővé teszik, hogy a norvég kikötőkben elérhető legyen az ammónia.
A Yara szerint egy ilyen hajó évente 11 000 tonna szén-dioxid-kibocsátástól szabadítja meg a világot.
További specifikációiról még nem adtak hírt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.