Tech hvg.hu 2023. október. 27. 11:03

Így működik a rendszer, ami Budapesten is megoldja, hogy 30%-kal ritkábban kapjanak pirosat az autósok

Amennyiben még több helyen megvalósulna egy ambiciózus Google-projekt, azt igazán értékelnék az autósok: 30 százalékkal csökkenhetne a piros lámpáknál várakozás ideje, rengeteg benzint lehetne megtakarítani, és jelentősen csökkenhetne a károsanyag-kibocsátás is.

Green Light (zöld fény) a Google projektjének neve, amely mögött a mesterséges intelligencia áll. Nemrég vezették be a BKK-val együttműködve Budapesten is. A rendszer célja a várakozási idő, az üzemanyag-felhasználás és a szennyezőanyag-kibocsátás csökkentése a kereszteződéseknél, méghozzá úgy, hogy 30 százalékkal csökkenjenek a piros lámpánál történő megállások.

A világ városi kereszteződéseiben a szennyezés körülbelül 29-szer nagyobb, mint a nyílt utakon. A kereszteződésekben a kibocsátás fele a megállás utáni gyorsulásból származik. Míg a megállás egy része elkerülhetetlen, egy része megelőzhető a közlekedési lámpák időzítésének optimalizálásával. A közlekedési lámpák időzítésének javítása érdekében a városoknak vagy költséges hardvert kell telepíteniük, vagy kézi járműszámlálást kell végrehajtaniuk; mindkét megoldás drága, és nem ad meg minden szükséges információt.

A Google optimalizálása a Google Térképből gyűjtött rengeteg adaton alapul, és mesterséges intelligencia segíthet felmérni a járművek és a lámpák helyzetét, s esetenként beavatkozásra adhat parancsot. Mindez azt is jelenti, hogy sokkal több adatot lehet sokkal gyorsabban feldolgozni, ráadásul nincs is lenne szükség a jelenlegi infrastruktúra frissítésére.

A Green Light tehát mesterséges intelligenciát és a Google Maps valós forgalmi adatokból leszűrt trendjeit használja, a globális úthálózatok egyik legerősebb ismeretével, hogy modellezze a forgalmi mintákat, és intelligens ajánlásokat készítsen a városi közlekedésmérnökök számára a forgalom optimalizálása érdekében. A korai számok azt jelzik, hogy akár 30 százalékkal is csökkenthető a leállások száma, és 10 százalékkal csökkenthető az üvegházhatású gázok kibocsátása. Az egyes kereszteződések optimalizálásával és a szomszédos kereszteződések közötti koordinációval „zöldhullámokat” lehet létrehozni.

A Green Light jelenleg 70 kereszteződésben működik 12 városban, 4 kontinensen, köztük immár Budapesten is. A Google szerint akár havi 30 millió autóútnyi benzint lehet megtakarítani ezekben a kereszteződésekben, nem is beszélve a lecsökkent károsanyag-kibocsátásról.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.