A német H2FLY 2016 óta végez tesztrepüléseket a HY4 nevű gépével, ám most először emelkedett úgy a magasba a szerkezet, hogy folyékony hidrogént tankoltak bele. Mivel a technológia felskálázható, később a kereskedelmi gépekbe is beépíthetik.
Sikeres tesztet hajtott végre egy német startup cég, a H2FLY a szlovéniai Maribor repülőterén még a nyár folyamán – számolt be róla a The Next Web. A fejlesztésnek köszönhetően most először tudott levegőbe emelkedni egy folyékony hidrogénnel megtankolt repülőgép, amelynek fedélzetén már személyzet is volt.
Bár korábban volt már hasonló próbálkozása a szovjeteknek, 35 évvel ezelőtt a Tupoljev Tu-155-ösnek csupán az egyik hajtóműve kapott hidrogént üzemanyagként, míg a német cég HY4 nevű gépe kizárólag a hidrogén üzemanyagcellás hajtásláncra támaszkodott, méghozzá a teljes repülés során.
A beszámoló szerint a HY4 két pilótával a fedélzetén nemrég 3 óra 1 percen át volt a levegőben, amihez összesen 10 kg hidrogénre volt szükség. Mivel a tárolókapacitás 24 kg, így ez akár 8 órán át tartó repülést is lehetővé tehet.
Johannes Garbino-Anton, a gép egyik pilótája szerint a technológia tökéletesen működik, a legnagyobb különbség pedig a hagyományoshoz repülőgépekhez képest az, hogy nincs se zaj, sem pedig rezgés – és persze szén-dioxid kibocsátás sincs.
A gép ugyan 2016 óta repül, ez volt azonban az első alkalom, hogy nem gáznemű, hanem folyékony hidrogénnel tankolták meg. Ez azért fontos, mert utóbbi energiasűrűsége jóval nagyobb, így kevesebb mennyiséggel lehet ugyanazt az utat megtenni. Felskálázva ez annyit tesz: több hely marad az utasoknak, ami a légitársaságok elsődleges szempontja.
A HY4 esetében 750 helyett 1500 km megtételét jelenti, hogy folyékony hidrogénnel tankolták meg a gépet. Fontos ugyanakkor, hogy a folyékony hidrogén tárolásához -253 Celsius-fokra van szükség, ami bonyolítja a technológiát.
A HY4 váza üvegszálból és szénszálból épül fel, és nem kerül kereskedelmi forgalomba. A cég csak a technológia tesztelésére alkotta meg a gépet, a következő lépcsőfokot pedig az jelenti majd, hogy nagyobb távolságot, valamint 8200 méteres utazómagasságot is el lehessen érni.
A Deutsche Aircrafttal együttműködve egy 30 üléses gépet is felszerelnek majd az üzemanyagcellával a H2FLY mérnökei, az első repülést pedig 2025-re tervezik vele.
A szakemberek szerint a technológia felskálázásával egy 40 férőhelyes gép hatótávolsága körülbelül 2000 km lesz. Az előzetes tesztek ugyanakkor azt mutatták, hogy akár a 80-100 utas befogadására alkalmas gépek is felszerelhetők lesznek ezzel a fejlesztéssel.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.