Sokkal nagyobb, mint egy gamer okostelefon, de jelentősen kisebb egy játékra optimalizált notebooknál, miközben körülbelül olyan gyors, mint egy előző generációs Xbox vagy PlayStation. Kipróbáltuk az Asus ROG Ally kézikonzolt.
Amennyiben úton-útfélen, a buszon, a vonaton, a medence mellett vagy a tengerparton is kedvenc elektronikus játékainkkal szeretnénk elütni az időt, akkor kézenfekvő ötlet egy a zsebünkből bármikor könnyen elővehető gamer okostelefon.
Ezen persze csak a mobiljátékok futtathatók, és ha ennél többre vágyunk akkor egy nagy és nehéz gamer laptopra kell beruháznunk.
Vagy például egy az említett két kategória között egyfajta arany középutat jelentő kézikonzol felé érdemes kacsintgatnunk. Ebben a termékkategóriában versenyez az Asus által nemrégiben piacra dobott és az alábbiakban részletesen bemutatandó ROG Ally.
Kéz(b)enfekvő ötlet
A tajvani gyártó újdonsága körülbelül másfélszer szélesebb és hosszabb, illetve kétszer vastagabb, mint a legnagyobb csúcsmobilok, miközben háromszor nehezebb azoknál. Tehát semmiképpen sem lehet zsebre vágni, és ajánlott kapásból megvenni hozzá a 18 ezer forintos hordtokot.
A Nintendo Switchnél nagyobb és nehezebb, de a Valve Steam Decknél kisebb és könnyebb Asus ROG Ally egyetlen, fehér színben készül, felületét jó minőségű kemény műanyag borítja, mely egyrészt igen ellenállónak tűnik, másrészt remek fogás található rajta.
Az előlap bal oldali részén egy mini joystick, egy D-Pad és két nyomógomb található. Jobb oldalt szintén egy mini botkormányra és két funkciógombra lehetünk figyelmesek, valamint egy Xbox-hangulatú Y, X, B, A gombszettre.
Az elülső élen négy meghúzható ravaszt helyeztek el, ide került továbbá a bekapcsológomb, a két működésjelző LED, a hangerőállító gombpár, az USB-C és az egyedi csatlakoztató aljzat, a microSD bővítőhely és a jack dugalj.
Szellőzőrésekből nincs hiány, alul pedig további két programozható gombot találhatunk. A kezelőszervek elhelyezkedése és nyomáspontja kapcsán kevés kivetnivalót találunk, mint ahogy a Dolby Atmos támogatású sztereó hangrendszer is a várakozásaink felett teljesít.
RGB LED-fények a mini joystickek körül találhatók, ezek akár a játékok vagy zenék ritmusára is képesek villogni. Hattengelyes giroszkópot is kapunk, ezt, vagyis a készülék döntésével történő játékvezérlést az Asphalt 9-ben tudtuk kipróbálni – a játékélmény több, mint rendben volt.
Képességek
A vaskos fekete kávájú érintőkijelző a kategóriaátlagnak megfelelően 7 colos képátlójú. Jobban örülnénk egy kicsit nagyobb, például 8 colos példánynak, ellenben az 500 nites fényerőbe nem lehet belekötni, a GG Victus védelmet élvező képernyő vizuális tartalmai még szikrázó napsütésben is jól láthatók.
A Valve említett kézikonzoljához hasonlóan IPS LCD technológiájú a 16:9-es panel, de ezúttal jelentősen nagyobb, 1920x1080 pixeles felbontást és 60 helyett 120 Hz-es frissítési rátát kapunk.
Legtöbb tekintetben a Nintendo Switch kijelzőjét is veri az Asus újdonságának képernyője, a kontrasztosabb és nagyobb betekintési szögű OLED panel viszont a japán gyártó malmára hajtja a vizet.
Erőmű
Nyílt titok, hogy a hordozható játékgépek közül messze az Asus ROG Ally büszkélkedhet a legütősebb, legmodernebb hardverrel. Az AMD-féle nyolcmagos Z1 Extreme processzor és RDNA 3 grafikus gyorsító igen ütős párost alkot, a teljesítmény az előző generációs asztali játékgépek szintjén mozog, ami ekkora méretben pestiesen szólva nem semmi.
A 16 GB LPDDR5 memórián alaphelyzetben 4-12 GB arányban osztozik a GPU és a CPU, de ezek az értékek manuálisan megváltoztathatók. A porszűrős dupla hűtőventilátor egész hatékonyan végzi a dolgát, de teljes terhelést nemcsak a füleink, hanem az ujjaink is érzékelik, ezzel együtt túlhevüléstől és emiatt történő teljesítménymegvágástól nem kell tartanunk.
Az 512 GB-os SSD nem hangzik rosszul, de ebből kapásból 100 GB-ot elvesz az operációs rendszer, ráadásul ma már nem ritkák a 100 GB-nál nagyobb helyigényű játékok. Szerencsére ott a microSD bővíthetőség – ami adott esetben problémás lehet –, és ha a leggyorsabb memóriakártyát csúsztatjuk be a gépbe, akkor a betöltési idők nem nőnek meg jelentősen a szélsebes SSD-hez képest.
Négyféle teljesítménymód közül lehet választani, ily módon egyensúlyozhatunk a sebesség és fogyasztás kapcsán. Alaphelyzetben 10, 15 és 25 W-os opciókat kapunk, a 30 W-os plafon csak a hálózati adapter csatlakoztatásával érhető el.
A négycellás 40 Wh-s akkumulátor lehetne combosabb, hiszen csúcsra járatva alig 1,5-2 órás játékidőt kapunk, ha csak videókat nézünk, akkor viszont akár 7-8 órás üzemidő is benne lehet a pakliban. A 2 méter hosszú kábellel szerelt 65 W-os hálózati adapter a felső élen csatlakoztatható, csakúgy, mint az XG Mobile külső grafikusgyorsító.
Utóbbi 1,3 kilogramm tömegű és sok százezer forintos, akár RTX 4090-es csúcs GPU-t felvonultató opciónak akkor lehet értelme, ha esetleg nagy tévére kötve 4K-ban szeretnénk játszani, akár egérrel, billentyűzettel megspékelve.
Nyissunk ablakot!
Az Asus ROG Ally nem egyedi operációs rendszert, hanem egy lényegében teljesen standard Windows 11 Home-ot futtat, annak minden előnyével és hátrányával.
A napos oldalra sorolható, hogy nemcsak Xbox és a Game Pass Ultimate keretein belül felsorakozó játékok érhetők el nagy számban, hanem többek közt EA Play, Epic Games, Steam és Ubisoft Connect tartalmak is. Ráadásul az erős hardver miatt a legtöbb esetben 60-100 fps sebességre lehet számítani, a grafikus beállítások megvágására, a felbontás esetlegesen Full HD-ről 720p-re történő csökkentésére csak ritkán lehet szükség.
Ha fogytán a flashmemória, jó szolgálatot tehet a felhőalapú játék, melyben remek társunk a háromsávos szupergyors és tapasztalataink szerint maximálisan stabil wifi 6e. A Bluetooth 5.2-es, az USB 3.2-es verziójú és többek közt integrált mikrofon is jár a pénzünkért, de haptikus visszajelzés fronton lenne hova fejlődni, illetve, ha beépített kamerára vágyunk, akkor inkább egy gamer mobil felé érdemes kacsintgatnunk.
Bár az Asus gondoskodott egy a különböző platformokról az összes játékunkat egy helyre összerántó gamer központról, a ROG Ally felhasználói felülete sajnos sokkal inkább hasonlít egy windowsos laptopéra, semmint egy dedikált játékgépére.
A 7 colos érintőkijelző egyáltalán nem egy teljes értékű Windows futtatására lett kitalálva, sokszor megy a bénázás a virtuális/hagyományos kezelőszervek beállításával/használatával, illetve a furcsa hibajelenségek kezelésével, ami rányomja a bélyegét a játékélményre.
Az ilyen jellegű optimalizációra sokkal jobban oda kellett volna figyelni, az pedig vélhetően keveseket vigasztal, hogy az Asus masináján adott esetben akár komplett Office támogatásban is részesülhetünk, hiszen ez nem egy munkagép, hanem egy játékgép.
Konklúzió, árak
+: remek kezelhetőség, szupergyors hardver, bővíthetőség, rengeteg elérhető játék. –: rövid aksis üzemidő, windowsos nehézségek, a kijelző lehetne picit nagyobb és OLED-es. |
Egyértelműen érződik, hogy az Asus energiát, időt és pénzt nem sajnálva mindent beleadott a ROG Ally hardverének fejlesztésébe, a processzor hasít, az ergonómia kiváló. Remek dolog továbbá, hogy játék fronton szinte mindenevő a készülék, ellenben nagy kár, hogy a Microsoft ablakos szoftverét nem sikerült jobban elrejteni szem elől, vagy legalább többet optimalizálni rajta a kézikonzolos használathoz.
Míg a gyártó aktuális gamer mobiljai 400-600 ezer forintba kerülnek, a játékra optimalizált notebookjai pedig ennél is többet kóstálnak, addig ez a kézikonzol már 310 ezer forintból megúszható, és 3 hónapos Game Pass Ultimate előfizetés is jár mellé.
A Nintendo Switch OLED persze már 140 ezer forintból kijön és a Valve Steam Deck 160-260 ezer forintos áron kelleti magát, de ezek hardver fronton egyértelműen régebbi, gyengébb fejlesztések.
A többi tesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.