Egyre inkább szorít az idő, már csak alig több mint egy napra elegendő oxigén lehet a Titan fedélzetén – és most kiderült, hogy már évekkel ezelőtt figyelmeztették az OceanGate-et a tengeralattjáróval kapcsolatos lehetséges veszélyekről.
Már napok óta zajlik a Titan nevű tengeralattjáró keresése, egyelőre eredménytelenül. A vízi jármű vasárnap kezdte meg merülését a Titanic roncsaihoz, majd 1 óra 45 perc múltán elvesztették a kapcsolatot a tengeralattjáróval – a rajta tartózkodó öt fő 3800 méteres mélységben várhatja a segítség megérkezését, bár nincs kizárva, hogy valahol a felszínen vannak.
Nemrég az amerikai belügyminisztériumnak küldött jelentések szerint a víz alatti radarok különös, dübörgő hangot észleltek, bár egyelőre a forrását nem tudták beazonosítani. A Titan egyik volt utasa kedden úgy nyilatkozott, borzalmas, ami történik, és rémálmai lesznek tőle.
Most úgy tűnik, a tengeralattjáróval kapcsolatban már korábban sem volt minden rendben: mint a The New York Times írja, már évekkel ezelőtt, 2018 januárjában, amikor egy új legénységnek adták át a járművet, vállalaton belüli és kívüli szakértők egyaránt aggodalmuknak adtak hangot.
Az OceanGate egyik igazgatója, David Lochridge írt egy jelentést, amiből az derült ki, hogy a Titant még tovább kellene tesztelni, és kiemelte, hogy az extrém mélységben az utasok veszélyben lehetnek benne.
A lehetetlent kell most teljesíteni, hogy ki tudják menteni a Titanic roncsaihoz indult turistákat a Titan tengeralattjáróból
Valószínűleg 3800 méteres mélységből kellene kimenteni azt az öt embert, akik a Titanic roncsaihoz indultak és a Titan nevű tengeralattjáró fedélzetén rekedtek a vízfelszín alatt. Az eddigi legmélyebb mentést 480 méteren sikerült elvégezni, 50 évvel ezelőtt. Emberi számítások szerint legfeljebb péntekig van ideje a mentőcsapatnak véghezvinni a lehetetlent.
Két hónap múltán több mint három tucat ember – iparági vezetők és oceanográfusok – figyelmeztette egy levélben Stockton Rusht, a cég vezérigazgatóját, hogy a vállalat kísérleti megközelítése katasztrofális problémákhoz vezethet a Titanic-misszió során.
A cég öt év múltán, a mostani helyzetben nem kommentálja ezeket a kritikákat – jegyzi meg a The New York Times. Pedig Lochridge a dokumentumokban arról is írt, hogy tudomására jutott, hogy a tengeralattjáró azon része, ahol az utasok kinézhetnek, csak 1300 méterig volt hitelesítve, miközben a Titanichoz történő utazás 3800 méteres mélységet jelent, ami csaknem háromszoros különbség. 2018-ban egy másik, 38 tagú, ilyen járművek szakértőiből álló csoporttól is figyelmeztetést kapott az OceanGate.
Arról, hogy mennyire bonyolult is lehet az esetlegesen a mélyben ragadt Titan mentése, itt írtunk bővebben. A fedélzeten tartózkodók ráadásul egyre nagyobb bajban lehetnek, ha még életben vannak, ugyanis már csak alig több mint egy napra elegendő oxigén maradhatott a tengeralattjárón.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.