Tech MTI 2022. november. 18. 20:03

Még a tévé az első, de már egyre jobban zárkózik fel a digitális trendekkel az idősebb korosztály

Ötven év fölött is előretörőben az internet, de még a tévé az első – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által a médiafogyasztási szokásokról készített jelentésben.

Az 50–75 évesek online jelenléte napjainkra a korosztály meghatározó jellemzőjévé vált. Az idősebb internetezők közül szinte mindenki használja a közösségi médiát, egyharmaduk a fizetős streaming-szolgáltatásokat is. Ugyanakkor a kedvelt tartalmakat továbbra is leginkább a hagyományos tévécsatornákon fogyasztják – derült ki a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és a NMHH együttműködésében készült legújabb kutatásból, amelyben kétezer 50 és 75 év közötti embert kérdeztek meg médiafogyasztási szokásairól.

A 50–75 év közöttiek háztartásában előforduló audiovizuális eszközpark hatással lehet a tartalomfogyasztás platformjára, továbbá általános mutatója annak, hogy az említett korosztály mennyire követi a technológiai és digitális trendeket. Az adatokból látható, hogy a televízió szinte minden háztartás kötelező tartozéka, de a korszerű eszközök – okostelefon, laptop, tablet – is jelen vannak az 50–75 év közöttiek háztartásaiban. Kétharmaduk rendelkezik okostelefonnal, és majdnem minden második háztartás birtokol laptopot, notebookot, de még a tabletek előfordulási aránya is csaknem 25 százalékos.

AFP / Science Photo Library

Az 50–75 éves lakosságon belül a 60–75 évesek körében alacsonyabb az okostelefon-, laptop- és tabletellátottság (56, 28, 14 százalék), azonban a korszerű eszközök térhódítása az idősebb korosztályban is megkezdődött.

Az 50–75 éves korosztályban széles körben elterjedt az internetezés, egyharmaduk naponta internetezik, a hetente többször internetezők aránya pedig kétharmad. Ha a közösségimédia-használatot vizsgáljuk a korcsoporton belül, az szinte azonos az internet használatával, azaz az internetet használók közül szinte mindenki követi a közösségi média történéseit. Bár a 60–75 évesek 33 százaléka nem használja az internetet vagy csak ritkán megy fel a világhálóra, semmiképp sem tekinthető ez a korosztály az átalakulóban lévő médiahasználati szokások késői követőjének: az 50–75 évesek online jelenléte a korosztály meghatározó jellemzőjévé vált.

Már a 2 évesek is interneteznek: felmérték a magyarok internetezési szokásait

Az aktív korú lakosság több mint 90 százaléka rendszeresen internetezik. A gyerekek körében egyre korábban kezdődik az internethasználat, de meglepő adat, hogy még a 85 év körülieknek is a közel 20 százaléka rendszeresen böngészi a világhálót - derült ki Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) új felméréséből.

Az elmúlt években gyorsan terjedő fizetős streamingszolgáltatók növekvő népszerűsége ebben a korosztályban is megfigyelhető. Az 50–75 évesek közel egyharmada néz legalább hetente videókat, filmeket fizetős streamingcsatornákon. Ugyanakkor ebben a korosztályban továbbra is a hagyományos tévécsatornákon történő tévénézés a médiafogyasztás leggyakoribb módja. A válaszadók háromnegyede naponta néz így tévét, és 88 százalékuk pedig legalább hetente néz hagyományos tévécsatornákat.

Az 50–75 éves korosztályban kiemelkedően népszerűek a filmek és a hírek, de a sorozatokat és a tudományos ismeretterjesztő műsorokat is kétharmaduk követi. Ezenkívül rendkívül népszerűek a politikai, zenei tartalmak, valamint a kvízműsorok, vetélkedők. E tartalmak jelentős része ma már a hagyományos tévécsatornákon kívül más platformokon is elérhető, ezért a kutatás azt is vizsgálta, hogy az említett tartalmakat milyen platformokon követik az 50–75 évesek. Szinte minden tartalomtípus esetében meghatározó a hagyományos tévécsatornák szerepe.

A kutatási jelentés teljes terjedelmében elérhető az NMHH honlapján a Kutatások szekcióban – közölte NMHH kommunikációs igazgatósága.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.