Öt vezető technológiai vállalatot vizsgáltak meg, hogy kiderüljön, mennyi adatot gyűjtenek össze felhasználóikról.
Amazon, Apple, Google, Meta (Facebook), Twitter – valamennyi vállalatot vádolták már azzal, hogy a kelleténél több adatot gyűjtenek a felhasználókról, leginkább a reklámozók érdekében. Persze nem mindegy, milyen elánnal teszik ezt, és a StockApps elemzéséből kiderül, melyikük jár ebben az élen.
Talán nem meglepő az aranyérmes az első helyen a Google áll (39 adatpontot gyűjt minden felhasználó után), majd a Twitter (24 pont), az Amazon (23 pont) és a Meta/Facebook (14 pont) következik, és a sort az Apple zárja (12 pont). Az Apple tehát – az általa sokat hangoztatottaknak megfelelően – valóban kevesebb adatot szerez meg más vállalatokhoz képest.
A vizsgálatot végző cég azt is elemezte, hogyan jön össze a fenti pontszám a cégeknél, milyen adatokat gyűjtenek be. Meglepő, hogy a Facebook „csak” 14 pontot kapott (azaz mindössze 2-vel többet, mint az Apple), ráadásul az általa tárolt adatok nagy részét maguk a felhasználók adják meg.
A tanulmány szerint az Apple csak azokat az információkat tárolja, amelyek a felhasználói fiókok karbantartásához szükségesek, és kijelenthető, hogy az Apple a leginkább magánélet-tudatos cég. Ennek persze az az oka, hogy webhelyük nem annyira a hirdetési bevételektől függ, mint a Google, a Twitter és a Facebook.
A StockApps szerint ezek az adatszolgáltató cégek egy adott adatkategóriára összpontosítanak, nem pedig az adatok mennyiségére. A felhasználók információi mellett a Google jelentős mennyiségű adatot tárol számos területen. Ha adatokról van szó, akkor nagy a valószínűsége annak, hogy a Google gyűjti azokat. Ez magában foglal mindent, a felhasználók konkrét tartózkodási helyétől a böngészési előzményeiig. Ezenkívül tárolja a felhasználói tevékenységet harmadik felek webhelyein vagy alkalmazásaiban, valamint az e-maileket a felhasználók Gmail-fiókjában. Aggodalomra ad okot – emeli ki a StockApps –, hogy a Google megőrzi a felhasználók meghatározott tartózkodási helyét, ugyanis a fogyasztók online és offline profiljainak összekapcsolásában betöltött fontos szerepe miatt a helyadatok heves viták tárgyát képezik az adatvédelem területén.
Az elemzést kommentálva a StockApps.com munkatársa elmondta: „A legtöbb embernek nincs ideje vagy türelme elolvasni az adatvédelmi szabályzatokat, amelyek több oldalasak lehetnek minden egyes meglátogatott webhely esetében. Ezenkívül meglehetősen valószínűtlen, hogy minden felhasználó rendelkezik jogi háttérrel ahhoz, hogy megfelelően megértse az adatvédelmi szabályzatot. Emellett nincs idejük, türelmük vagy energiájuk ahhoz, hogy megpróbálják kitalálni, milyen információkat tárolnak a webhelyek, és hogyan használják fel azokat a javára. Ennek eredményeként a felhasználók az adatvédelmi szabályzat feltételeinek elfogadásával lehetővé teszik például a Google-nek, hogy összeszedje az összes szükséges adatot. "
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.