Napjainkban több mint 25 ezer kereskedelmi célú utasszállító van forgalomban, amik jelentős károsanyag-bocsátásért felelősek. Egy újfajta üzemanyaggal valószínűleg csökkenthető lenne ez a mennyiség.
Egy napkollektorokkal felszerelt torony napfényből, vízből és szén-dioxidból állít elő folyékony, szintetikus üzemanyagot – írja a New Atlas a ETH Zürich műegyetem kutatói által a Joule című folyóiratban bemutatott fejlesztésről.
Hogy érezzük, miért olyan jelentős hír ez, érdemes figyelembe venni a napjainkban működő utasszállítók számát: az ilyen kereskedelmi forgalmat bonyolító járművekből több mint 25 ezer közlekedik világszerte, így az általuk kibocsátott károsanyagok mennyisége sem kevés. A kutatók már régóta hangsúlyozzák, hogy e gépeket a hagyományos kerozin helyett olyan üzemanyaggal kellene megtankolni, ami fenntartható, és ami így a környezetet sem terheli annyira. A már létező technológiai vívmányok mellett a fenti torony is ebben jelenthet előrelépést.
Szárnyakat ad - de micsoda? Lecserélné repülőiben az üzemanyagot a KLM
Félmillió eurós forrást biztosít a Svéd Energiaügynökség annak a kutatásnak, melynek célja, hogy faipari melléktermékekből fenntartható üzemanyagot készítsenek repülőgépeknek.
A berendezés a spanyolországi IMDEA Energia Intézetben áll, ahol százhatvankilenc, egyenként három négyzetméteres panel irányítja a napfényt a fejlesztés tetején lévő nyílásba. Az itt található reaktor ezeknek köszönhetően energiát gyűjt össze. A berendezés a keletkező hőt egy kétlépcsős termokémiai folyamathoz használva, majd a környezetben megtalálható szén-dioxidot és vizet is hozzáadva szintézisgázt állít elő.
A keverék kerozinná is alakítható.
Ami a torony működését illeti: a kutatók kilenc napon keresztül használták a rendszert, naponta hat-nyolc ciklus erejéig, ha az időjárás is engedte. (Napfény nélkül ugyanis nem sok értelme van.) Egy-egy ciklus átlagosan 53 percig tartott, a kísérlettel töltött teljes idő pedig 55 órát tett ki. Több ciklust le kellett állítani túlmelegedés miatt, amikor a reaktor hőmérséklete a tervekben szereplő 1450 Celsius-fok helyett 1500 fokra emelkedett.
Bekapcsolták az Egyesült Királyság legnagyobb rendszerét, 40 ezer tonna szén-dioxidot köt meg évente
A Tata Chemicals Europe Anglia északnyugati részén található üzemében a gyógyszeripar számára készítenek alapanyagot a szén-dioxidból.
A kísérlettel jelleggel működtetett torony a kilenc nap alatt összesen mintegy 5191 liter szintézisgázt termelt. Azt azonban a kutatók nem közölték, hogy ebből pontosan mennyi kerozint és gázolajat sikerült előállítani. A csapat szerint a rendszer teljes hatásfoka körülbelül 4 százalékot tett ki, de úgy vélik, némi finomhangolással ez az érték akár 20 százalék is lehetne.
Aldo Steinfeld, az ETH Zürich professzora szerint a torony komoly bizonyíték arra vonatkozóan, hogy ipari körülmények között napfényből és szén-dioxidból is előállítható üzemanyag.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.