A program Magyarországon és Németországban indul először.
Az EU 2019-ben fogadta el a szerzői jogok védelmében hozott szabályozást, amelyet a tagállamok most kezdtek el átültetni a jogrendjükbe, Spanyolország esetében pedig ez már meg is történt. A szabályozás értelmében az online techcégeknek (mint a Google vagy a Facebook) fizetnie kell a lapkiadók tartalmaiért, ha azok megjelenítésével reklámbevételre tesznek szert – írja az Euronews.
Sulina Connal, a Google hír- és kiadói partnerségért felelős igazgatója egy szerdai blogposztban kifejtette: „Eddig több mint 300 országos, helyi és szakmai sajtótermékkel állapodtunk meg Ausztriában, Franciaországban, Hollandiában, Írországban, Magyarországon és Németországban”, és a cég több EU-s tagállamban is tárgyalásokat folytat.
Az új eszközzel a Google tervei szerint több ezer kiadóval fog együttműködésre lépni. A program Németországban és Magyarországon indul először, a többi országban a következő hónapokban vezetik be. A most bejelentett 300 cég kétharmada egyébként német vállalat, köztük van a Der Spiegel, a Die Zeit és a Frankfurter Allgemeine Zeitung is. A Google egyelőre nem számszerűsítette, hogy mennyit fizetne a kiadóknak.
A magyar országgyűlés 2021-ben iktatta jogszabályba az úgynevezett sajtókiadói szomszédos jogot az EU irányelve alapján, ami lehetővé teszi, hogy a nyomtatott és internetes sajtótermékek kiadói méltányos ellenértéket kapjanak a tartalmaikat felhasználó, és ebből bevételt szerző platformoktól.
Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke május elején elmondta: „Az olvasók internetre vándorlásával párhuzamosan az online térben nem jön létre számottevő bevétel, miközben a tartalom-előállítás egyre drágul”. Az online tartalmak haszonélvezői eddig nem fizettek a kiadói tartalmak használatáért, miközben ezekre építették rá saját hirdetési üzletágukat. Szerinte a hazai kiadók önkéntes közös jogkezelés formájában együttműködve tudják legjobban érvényesíteni érdekeiket.
Ausztrália csatát nyert a Facebook ellen, a világ országai követnék a receptet
Globális figyelmet keltett az ausztrál kormány és a Facebook-Google-páros ütközése a médiatartalmakért járó fizetség ügyében. Az ellentételezés valamilyen módja általánossá válhat, de a nagy, illetve elterjedt nyelvű országok járhatnak jobban. Magyarországnak az EU közös fellépése segíthet.
A nagyobb kiadók évek óta küzdenek azért, hogy a Google fizessen a felhasznált híreik után. A Google News nevű híraggregátor például 2014-ben kivonult Spanyolországból, miután a spanyol parlament olyan törvényt hozott, ami alapján a techcégnek kollektív licenszdíjat kellett volna fizetnie a spanyol kiadóknak – nem véletlen, hogy Spanyolország már korábban bevezette a szóban forgó EU-s direktívát.
A francia versenyhatóság 2021 nyarán 500 millió eurós büntetést szabott ki a Google-ra a francia kiadók szerzői jogainak megsértése miatt, és kötelezte a vállalatot, hogy még abban az évben találjon megoldást a kiadók kompenzálására. Az amerikai cég novemberben be is jelentette, hogy 5 éves megállapodást kötött a francia AFP hírügynökséggel, ami alapján fizet az ügynökség híreiért.
A Google gyakorlatának leghangosabb ellenzői évek óta az ausztrál kiadók voltak, ahol tavaly vezettek be a fentihez hasonló szabályozást, míg Kanada a múlt hónapban fogadott el egy törvényt, ami alapján a kiadók benyújthatják a Google-nek a számlát.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.