A YouTube a bevételi forrás megvonásával igyekszik elérni, hogy a felhasználók az irányelveknek megfelelő tartalmat tegyenek közzé az oldalon. Úgy tűnik azonban, hogy ezzel nem ér célt a cég.
A YouTube jelenleg érvényben lévő irányelvei nem elegendőek ahhoz, hogy elrettentsék az alkotókat a problémás tartalmak közzétételétől – állapította meg egy új kutatás, amiben azt vizsgálták a szakemberek, hogyan keresnek pénzt a tartalomgyártók a platformon.
A YouTube régóta fenyegeti már a tartalomgyártókat a hirdetési bevételek megvonásával annak érdekében, hogy az irányelvek betartására ösztönözzék őket. Azok, akik megsértik ezeket, előbb-utóbb azzal szembesülnek, hogy nem tudnak pénzt keresni a videóikkal. Azok pedig, akik a szürke zónához tartozó tartalmakat posztolnak – vagyis olyat, amiről nem dönthető el egyértelműen, hogy szabályt sért-e –, fennáll annak a veszélye, hogy elveszítik a bevételszerzési funkcióhoz való hozzáférésüket.
A Meta után a YouTube sem hagyja, hogy hirdetésekből keressenek pénzt az orosz állami csatornák
Az orosz állami tulajdonban lévő RT-t is érinti a döntés, sőt ezt a csatornát több másikkal egyetemben kormányzati kérésre nem lehet többé elérni Ukrajnában.
A Cornell Tech és a Swiss Federal Institute of Technology Lausanne kutatói azonban azt találták, hogy a demonetizálás nem minden esetben éri el a kívánt hatást. Ennek oka az, hogy a videósok számára nagyon egyszerű más pénzgyűjtő oldalakra, például a Patreonra terelni a nézőket.
A tanulmány azt is megállapította, hogy az extrém tartalmakat feltöltő felhasználók lényegesen nagyobb valószínűséggel alkalmaznak alternatív bevételszerzési forrásokat, mint mások. A szürke zónába eső csatornák 61 százaléka él ezzel a lehetőséggel, míg az összes csatornának csupán a 18 százaléka.
Radikális lépést fontolgat a YouTube
A YouTube ellehetetlenítheti azoknak a videóknak a megosztását, amelyek dezinformációkat tartalmaznak.
A szakemberek szerint az is jól megfigyelhető, hogy a demonetizált csatornák sokkal több tartalmat állítanak elő, mint a pénzmegvonás előtt, és ezek gyakran megosztóbb és szélsőségesebb videók, mint amiket korábban tettek közzé. Ennek oka, hogy ekkor már az elkötelezett nézőket akarják megszólítani az alkotók, nem pedig általában a YouTube közösségét.
A szakemberek szerint a megoldás a Patreon, valamint az olyan kevésbé ismert szolgáltatások, mint például a SubscribeStar működésének felülvizsgálata lenne.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.