Bár a Google is elszánta magát, hogy lép az alkalmazáskövetés ügyében, azonban nála közel sem eszik annyira forrón a kását, akár még éveket is kell várni a végső megoldásra. Egy apró trükköt azonban már most is megtehetnek az androidos felhasználók magánéletük védelmében.
Irigykedhetnek az androidosok az iPhone-okat használókra, ők ugyanis az iOS 14.5 bevezetése óta megtilthatják a harmadik féltől származó alkalmazásoknak, hogy kövessék a tevékenységüket a későbbi célzott hirdetések érdekében. Az ügyben végre a Google is lépett, azonban – a reklámszakmában való érintettsége nyomán – közel sem olyan gyorsan és hatékonyan, mint az Apple.
A keresőóriás néhány napja jelentette be, hogy a Privacy Sandbox segítségével korlátozza a nyomkövetést az androidos eszközökön. A Privacy Sandbox megszünteti a Google hirdetésazonosító használatát. Ez egy egyedi azonosító, amelyet a mobileszközök kapnak, és amelyet a hirdetők is használnak a személyre szabott reklámok megjelenítése érdekében. Tartalmazza a keresési előzményeket, a vásárlási előzményeket, és egyéb olyan adatokat, amelyek elárulhatják a felhasználót érdeklő dolgokat.
A Google újítására azonban még várni kell, legalább két évet vagy többet, ugyanis rengeteg egyeztetésnek, tárgyalásnak kell megelőznie az új szabvány kialakítását. Ezt, az Apple-éhez képest jóval lassabb folyamatot az indokolja, hogy az androidos ökoszisztémában használt technológiákba való gyors beavatkozás akár rosszabb eredményhez is vezethet a felhasználói adatvédelem szempontjából – legalábbis ezt állítja az Android biztonságáért és adatvédelméért felelős alelnök.
Akkor tehát kénytelenek ölbe tett kézzel megvárni az androidosok a szabványkészítés akár még évekig elhúzódó eredményét? Nem feltétlenül. Már most lehet tenni valamit – írja a PhoneArena a The Wall Street Journal újságírójának ötletére hivatkozva. Ha valakinek Android 12-t futtató telefonja van, akkor egyszerűen be kell lépni a Beállítások/Google(-szolgáltatások)/Hirdetések/Hirdetésazonosító törlése opcióhoz, és ezt engedélyezni. De akkor sincs baj, ha régebbi androidos rendszere lenne valakinek, ugyanis a Google állítólag áprilisban bevezeti ezt a funkciót az Android 5 vagy ennél újabb rendszerek számára.
Egyvalamit azonban nem szabad elfeledni: a követés leállítása vagy csökkentése nem egyenlő azzal, hogy a felhasználó egyáltalán nem kap hirdetéseket. Ez csak azt jelenti, hogy a reklámok nem lesznek személyre szabottak, és nem építenek a felhasználó alkalmazás- és webhelyelőzményeire. A kevésbé releváns hirdetések megjelenítése viszont kevesebb kattintást jelent az érdektelen felhasználóktól, ezért is tiltakoznak ellene hevesen a nagy, reklámokból élő cégek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.