Túlméretes szállítmányozásra más vállalatok is igénybe vehetik az Airbus ikonikus teherszállító repülőit, a Belugákat – közölte a repülőgépgyártó.
Az új szolgáltatás – az Airbus Beluga Transport – kereskedelmi megállapodás alapján érhető el többféle szektor számára, így az űripar, az energiaszektor, a hadseregek, a tengerészetek és humanitárius missziók is használhatják.
Az első szállítás 2021 végén már megtörtént, az Airbus Helicopters marignane-i gyártóbázisáról Kobéba (Japán) szállítottak árut egy ügyfélnek. A 3-as számú Beluga Varsóban, Novoszibirszkben (alább) és Szöulban hajtott végre technikai leszállást, amelynek során újratankolták a gépet.
Az Airbus közleménye idézi a túlméretes szállítmányozásért felelős vezető szavait, aki szerint a Beluga szélesebb kialakítása új piacokat nyithat meg és egyben új logisztikai lehetőséget ad a cégek kezébe. „A helikoptereket például nem kell a szállításhoz szétszerelni, amely nagy előnyt jelent. Ugyanígy, a legnagyobb kereskedelmi hajtóművek fuvarozása is megoldható összeszerelt állapotban” – mondta Philippe Sabo.
Az A300-600-as típus alapján kifejlesztett BelugaST-flotta öt gépből áll, ezekkel eddig az Airbus a saját gyártási helyszínei között a legnagyobb repülőgép-alkotóelemek szállítására használta. A BelugaST-ket hat, újgenerációs BelugaXL váltja, a vállalat szerint ezeknek fontos szerepük lesz az Airbus repülőgép-gyártásának felpörgetésében.
14 remek fotó az Airbus óriásgépének első repüléséről
Az Airbus 2019-ben szolgálatba álló BelugaXL repülőgépének szűzrepülését Christophe Cail kapitány mellett, Bernardo Saez-Benito Hernandez másodpilóta végezte. A francia repülőgépgyártó öt ilyen teherszállítót készít - mindegyiket saját szolgálatába állítja.
Az új Beluga Transportot többféle szállításra is alkalmazni lehet, mivel a BelugaST a világ legnagyobb rakodótér-átmérőjével rendelkezik a szállító repülőgépek között, így akár 7,1 méter széles és 6,7 méter magas túlméretes szállítmányt is képes befogadni – olvasható a közleményben.
A BelugaST fordulóidejének optimalizálása érdekében a nemzetközi ügyfeleknek új, a maitól némileg eltérő be- és kirakodási eljárásokat dolgoznak ki és új eszközöket is fejlesztenek ehhez. Ezek között említhető egy automata fedélzeti csomagmozgató berendezés, amelyet azokon a repülőtereken lehet használni, ahol nem áll rendelkezésre az áru be- és kipakolásához szükséges eszköz.
A közeljövőben az Airbus mind a hat BelugaXL-t forgalomba állítja, a BelugaST-k pedig egy új alapítású, saját légijármű üzembentartói engedéllyel és személyzettel rendelkező légitársasághoz kerülnek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.