Az okostelefon-piac ugyan alig bővült 2021 utolsó negyedévében, de vannak gyártók, melyek örülhetnek. Előrelépett az Apple, erősített a Samsung, megtorpant a Xiaomi.
Megjelentek a Canalys piackutató cég friss okostelefonos adatai. A tavalyi év utolsó három hónapjában a piac majdnem negyedét, 22 százalékát az Apple birtokolja, ami tulajdonképpen azt jelenti hogy minden öt eladott okostelefon közül egy egyik iPhone volt. A negyedik negyedévben ez nem annyira meglepő: az Apple rendszerint szeptemberben jelenti be új készülékeit, melyek értelem szerint a rákövetkező hónapokban fogynak legjobban. Míg például a Samsung tavasszal, illetve nyáron jön ki legizgalmasabb újdonságaival.
Ezzel együtt az Apple sem lehet igazán elégedett, magyarázza Sanyam Chaurasia, a Canalys elemzője. „Az Apple ellátási lánca ugyan kezd talpra állni, de még mindig kénytelen volt csökkenteni a termelést a negyedik negyedévben a kulcsfontosságú alkatrészek hiánya miatt, és nem tudott elegendő iPhone-t gyártani a kereslet kielégítésére. A kiemelt piacokon megfelelő szállítási határidőket tartott fenn, de egyes piacokon az ügyfeleinek várniuk kellett, hogy kézhez kapják a legújabb iPhone-okat.”
A másik fontos tényező a Samsung jó szereplése: a dél-koreai gyártó, amely a lista második helyén áll, 17 százalékról 20 százalékra növelte piaci részesedését. Ezzel a negyedévben sikerült megálljt parancsolni a korábban óriási léptekkel haladó Xiaominak – utóbbi vállalat 12 százalékon stagnál. Negyedik a 9 százalékos Oppo, ötödik a 8 százalékos Vivo.
Nem túl optimista az alkatrészhiányt illetően Nicole Peng, a Canalys egyik alelnöke. Szerinte évekbe fog telni, mire az alkatrészgyártók újra teljes kapacitással termelnek. „Az okostelefon-márkák már most is újításokat hajtanak végre, hogy a lehető legtöbbet hozhassák ki körülményeikből: a rendelkezésre álló anyagok függvényében módosítják az eszközök specifikációit, megkeresik a feltörekvő chipgyártókat, hogy új forrásokat biztosítsanak, a termékvonalakat a legkelendőbb modellekre összpontosítják, és megdöbbentő új termékkiadásokkal jelennek meg. Ezek a gyakorlatok előnyt jelentenek a nagyobb márkák számára, és rövid távon is megmaradnak, mivel a szűk keresztmetszetek csak 2022 második felében fognak enyhülni” – írja az alelnök.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.