Az amerikai légierő egyik C-130-as teherszállító repülőgépét úgy alakították át, hogy a fedélzetén a levegőben is lehessen szervizelni a pilóta nélküli drónokat.
A levegőben történő utántöltés egy újabb változatát demonstrálta nemrég a DARPA, azaz az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásért felelős részlege. A szervezet által nemrég közzétett videót még októberben készítették, és azt látni, ahogy egy X-61 Gremlin drónt sikeresen befog a Lockheed C-130-as teherszállító repülőgép egy erre a feladatra átalakított verziója. A DARPA szerint ezzel a módszerrel több szempontból is növelhető a pilóta nélküli drónok hatótávolsága.
A közzétett videó szerint a drón először csatlakozik egy speciális dokkolóhoz, majd a szárnyait maga alá húzza, hogy a hidraulikus szerkezet végül be tudja emelni a járművet a raktérbe.
A légi utántöltés önmagában nem újdonság, az ezt lehetővé tévő technológiát először 1935-ben mutatták be. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a repülőgépek a hatótávolságukhoz képest jóval tovább a levegőben maradhassanak, ám két dolog végül leszállásra kényszeríti őket: a pilóta fáradtsága, valamint az, hogy a járművet karban kell tartani.
A pilóta nélküli drónok esetében csak az utóbbival kell számolni, ám a DARPA új megoldásának köszönhetően mostantól az is lehetséges, hogy a levegőben szervizeljék az adott drónt. Ez – ha nem összetett a probléma, akkor – jóval rövidebb időt vehetett igénybe, mint ha le kellene szállnia a robotnak. Ez komoly előnyt jelenthet, ha például felderítést kell végeznie egy gépnek, végső soron pedig a légi hadviselést is forradalmasíthatja.
A megoldás még nem tökéletes: tavaly decemberben ugyanezt a kísérletet nem sikerült végrehajtani, és az októberi teszteken a kettőből csak egy drónt sikerült befogni. Ennek ellenére az eredmény igen biztató.
És ha már a levegőben tankolásról van szó: 2020 decemberében a Boeing egy olyan drónt mutatott be, ami képes önmagától megtankolni más repülőgépeket.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.