Kötöttpályás járművek viszonylag ritkán szenvednek balesetet, amikor viszont igen, az szinte mindig komoly következményekkel jár – indokolja a Bosch, miért fejlesztett ütközésmegelőző rendszert villamosokhoz. A mérnökök úgy számolnak, így a debreceni villamosbalesetek nagy része megelőzhető lesz.
Németországban és Hollandiában már bizonyított az a részben Budapesten fejlesztett, Hatvanban gyártott rendszer, melyet Magyarországon először a debreceni 2-es villamosvonalon helyeznek üzembe.
A Bosch blogján megjelent ismertető szerint a megoldás alapját ugyanaz a rendszer szolgáltatja, amely automatikus vészfék néven már évek óta dolgozik személy és tehergépjárművekben, valamint autóbuszokon. A vezérlőegység a másodperc tört része alatt dolgozza fel a szenzorok adatait. A kamera valós időben követi a jármű előtti forgalmi viszonyokat és előre jelzi a várható mozgásokat. A radar eközben pontos méréseket végez, így nyújtva teljes támogatást a járművezetőnek. Ezzel a pályára belógó járművek, vagy a figyelmetlen gyalogosok is hamarabb a vezető „látóterébe” kerülnek.
A rendszer akár 80 méteres távolságból is érzékeli a potenciális veszélyforrásokat.
Bár a rendszer képes lenne automatikusan fékezni is a villamosvezető helyett, jelenleg csupán a figyelmeztetési funkciót használják a szakemberek Debrecenben. A tesztüzem hat hónapig tart, így beleesik a kora őszre jellemző esős ködös időszak is, amikor a radarérzékelő jóval messzebb ellát majd, mint a vezető. Másrészt ugyanez igaz a sötét hajnali/esti körülmények között is, hiszen a rendszer több száz kilométeres kalibráció után ismeri majd a villamosvonal minden centiméterét – hangsúlyozza a Bosch.
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. adatai szerint debreceni 2-es villamos vonalán öt év alatt 130 balesetet regisztráltak. Az ott közlekedő 18 darab jármű mindegyike összetört már legalább ötször, de olyan is van, amely már tízszer.
A németországi teszteken a rendszer telepítése után 40 százalékkal csökkent a balesetek száma – ráadásul úgy, hogy közben nőtt az utas- és ezzel a villamosforgalom az adott vonalon.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.