Minden hírközlési szolgáltatónak jogszabályi kötelezettsége vezetni az emelt díjas telefon- és SMS-szolgáltatásainak hiteles és naprakész listáját, felelős fogyasztóként pedig két egyszerű kereséssel előzetesen ellenőrizhetjük ezeket a számokat – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
Az emelt díjas szolgáltatások elterjedése óta különösen résen kell lenniük az előfizetőknek, hogy elejét vegyék az aránytalanul magas mobilszámlák okozta kellemetlenségeknek. Az ilyen szolgáltatásokat már önmagában a számsor alapján is könnyedén felismerhetjük: ezek a 90-es és a 91-es kezdetű, valamint a 16-tal kezdődő öt- és hatszámjegyű telefonszámok.
Egy emelt díjas számhoz tartozó szolgáltatás áráról, valamint magáról a szolgáltatást nyújtó cégről és annak elérhetőségeiről a mobilszolgáltatók honlapján található tájékoztatás. De mivel ezeket a számokat az NMHH jelöli ki, célszerűbb az NMHH nyilvántartásában keresgélni, ahol minden információ megtalálható.
A különleges díjazású számok keresésére szolgáló, ide kattintva elérhető felületen a 90-es vagy 91-es emelt díjas számok között lehet keresni. Az öt vagy hatjegyű rövid számokról pedig a rövid kódok itt elérhető keresőjében tudakozódhat.
Mivel a 90-es és a 91-es kezdetű számok hordozhatók, róluk a számhordozottsági keresőből is meg lehet állapítani, hogy melyik hívószám melyik szolgáltatóhoz tartozik. Ezután az adott hírközlési szolgáltató nyilvántartásában (Telekom, Telenor, Vodafone) lehet beazonosítani pontosan az adott tartalomszolgáltatót.
A körültekintő fogyasztói magatartás azonban mit sem ér, ha a szolgáltatók nem frissítik lelkiismeretesen a nyilvántartást – hívja fel a figyelmet az NMHH, példaként említve, hogy legutóbb az „Ask Bongo” nevű emelt díjas szolgáltatás kapcsán a Magyar Telekom nem teljesítette a nyilvántartással kapcsolatos kötelezettségét, mivel az erre a számra ugyanabban az időben kétféle, egymásnak is ellentmondó találatot adott. Ezért a hatóság kötelezte a Telekomot a jogszerű állapot helyreállítására és a hasonló hibák elkerülése érdekében intézkedési terv készítésére. A döntés ellen a szolgáltató a másodfokú hatóságnál és a bíróságon is fellebbezett, de mindkét szerv az NMHH álláspontját erősítette meg – mutat rá a közlemény.
Az emelt díjas SMS-szolgáltatások fogadása alapbeállításként tiltva van minden ügyfélnek, kivétel jelent ez alól az, aki kifejezetten kérte a szolgáltatót a blokkolás feloldására. De éppen a tapasztalt visszaélések miatt már két mobilszolgáltató is jelezte, hogy kivezeti a fogadott emelt díjas SMS szolgáltatásokat. Ugyanakkor az emelt díjas hívások és a küldött SMS-ek kimenő forgalmának tiltását külön kérni kell a szolgáltatótól, de a biztonság érdekében érdemest megtenni ezt a lépést is.
Ezenkívül június 30-tól a hírközlési szolgáltatóknak a számlán tételesen fel kell tüntetniük az emelt díjas szolgáltatásokat, hangsúlyozza az NMHH. A hatóság reményei szerint ezután már könnyebben ki fog derülni, kinek és milyen szolgáltatását, mennyiért vette igénybe az ügyfél.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.