Tech hvg.hu 2021. június. 26. 12:03

Szárnyakat ad – de micsoda? Lecserélné repülőiben az üzemanyagot a KLM

Félmillió eurós forrást biztosít a Svéd Energiaügynökség annak a kutatásnak, melynek célja, hogy faipari melléktermékekből fenntartható üzemanyagot készítsenek repülőgépeknek.

Az első Fischer-Tropsch eljárást – amely során a szén-monoxid és hidrogén elegyét alakítják át folyékony szénhidrogénekké – használó üzemanyaggyárat a svédországi Växjö városban egy már létező, hasonló profilú gyárral integrálva hoznák létre, hogy magas minőségű fenntartható üzemanyagot tudjanak gyártani, és ezzel csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását a légiközlekedési szektorban.

A gyártás várhatóan 2026-ban kezdődik el évi 16 ezer tonna fenntartható kerozin előállításával.

A jelenleg használatban lévő hajtóművek folyékony üzemanyagot égetnek el, ezeket az egységeket rövid távon nem lehet olyan alternatív üzemanyagokra átállítani, mint a hidrogén, vagy az elektromosság. Emellett a repülőtéri infrastruktúra sem lenne képes ezt a változást lekövetni.

A svéd-holland konzorcium tagjai szerint a fenntartható kerozin mint köztes termék a megoldás arra, hogy rövid- és középtávon drasztikusan csökkenteni lehessen a szén-dioxid-kibocsátást a légiközlekedésben, és a meglévő hajtóműveket, repülőtéri kiszolgáló infrastruktúrát sem kell hozzá módosítani.

Ennek ellenére a fenntartható kerozin jelenleg nem érhető el széles körben. Pedig megvan a képessége arra, hogy a karbonkibocsátást 75-100 százalékban csökkentse, a mérték a technológiától, és a felhasznált alapanyagtól is függ – áll a KLM közleményében.

Karel Bockstael, a KLM fenntarthatóságért felelős alelnöke szerint a jelenleg forgalmazott, sütőolaj felhasználásával készülő alternatív kerozin gyártása alapanyaghiány, és a szintetikus, fenntartható kerozinok előállítása miatt el fogja érni a felső határát. Egy új alapanyagra átállás azonban műszaki és pénzügyi kérdéseket is felvet, a Svédországban használt, Fischer-Tropsch eljáráson alapuló technológia fafeldolgozásból származó melléktermékeket használ, amelyből rengeteg van az országban és Európa legnagyobb részén.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.