Számos változtatást eszközöltek a repülőgépeken az elmúlt másfél évben, a Boeing többek között teljesen átalakította a repülésirányító rendszerét.
Novemberben feloldhatja a Boeing 737 MAX másfél évvel ezelőtt elrendelt repülési tilalmát az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) – közölte a szervezet vezetője, Patrick Ky pénteken. Nem sokkal az után tervezi a típus használatának újbóli engedélyezését, hogy az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) is kiadja az üzemeltetéshez szükséges dokumentumokat.
Európában így az év vége előtt ismét használhatják majd a típust a légitársaságok, bár erre még a cég bejegyzése szerinti ország légügyi hatóságától is engedélyt kell kérni.
A típussal fél éven belül két halálos légikatasztrófa is történt, ezekben 346-an vesztették életüket: 2018 októberében a Lion Air, 2019 márciusában pedig az Ethiopian Airlines egy-egy járatát teljesítő gép zuhant le. Az eddigi vizsgálatok szerint ebben nagy szerepe volt az átesésvédelmi rendszernek, amely egyetlen jeladóból vett adatot.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság 18 hónapnyi vizsgálat után összegezte, mi mindenen kellene változtatni ahhoz, hogy a Boeing 737 MAX-ok biztonságosak legyenek. Szerintük egy új szoftvert kell készíteni a repülésirányító számítógéphez és a kijelzőkhöz, újra kell gondolni a pilóták által követett eljárásrendeket és a képzésüket, a karbantartáshoz új protokollra van szükség, valamint módosítani kell néhány kábel elvezetésén is.
Idén szeptemberben a Fehér Ház is levonta a tanulságokat, szerintük a tragédiákhoz három tényező vezetett: a mérnökök elégtelen tervezési munkája, a Boeing vezetésének nem megfelelő rálátása a helyzetre, és a repülési engedélyt kiadó hatóság szakmaiatlan ellenőrzése.
A Boeing az elmúlt másfél évben egyebek között átalakította a teljes repülésirányító rendszert, és az átesésvédelmi berendezés már több jeladót használ. Emellett a társaságnak módosítania kellett a pilótaképzés anyagát is.
Patrick Ky elmondta, hogy egyebek mellett arról is megállapodtak a Boeinggel, hogy a pilóták kézzel kikapcsolhatják a kormányrázó berendezést, amely veszélyhelyzetekre figyelmeztet. Az amerikai cégnek emellett egy harmadik, számítógép által vezérelt állásszög-jeladót is be kell majd szerelnie a MAX-okba. Ebből a műszerből kettő volt eddig, de a gép rendszerei egyszerre mindig csak az egyikből kaptak adatokat. A már legyártott példányoknál később, tervezett karbantartás keretében végzik el az átalakítást. Az EASA mellett az amerikai, kanadai, brazil és kínai hatóságok is külön vizsgálják a Boeing által elvégzett módosításokat. Patrick Ky elárulta, ahogy a Boeing másik típusa, a még berepülési fázisban lévő 777X engedélyezése a korábbinál jóval részletesebb lesz, és nagy figyelmet fordítanak majd a repülésirányító rendszerek vizsgálatára.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.