Halk hangrobbanás a cél, és végül a Concorde pótlása.
Két F414-GE-100 sugárhajtóművet vett át a NASA a General Electrictől, amelyeket az X-59-es kísérleti gépben fognak használni. Pontosabban csak az egyiket, mivel az X-59 egymotoros konstrukció, a másik erőforrás tartalék lesz – írja a Flightglobal.
Az X-59-esnek egyetlen célja van: a minél csendesebb hangrobbanás. Hangrobbanás olyankor keletkezik, amikor egy repülőgép átlépi a hangsebességet. Ez a zaj, illetve a lökéshullám jelentős akadálya annak, hogy a szuperszonikus, hangnál gyorsabb repülés a civil közlekedésben is elterjedhessen. A mára már a forgalomból kivont Concorde például számos korlátozással repülhetett, mivel a hangrobbanás lakott terület fölött nemcsak zavaró, de károkat is okozhat.
Az X-59 a számítások szerint mintegy harmadával halkabb hangrobbanás kíséretében léphetné át a hanghatárt, így már csak egy távoli mennydörgés, vagy ajtócsapódás intenzitását érné el a hatás. Ez alapvetően a repülőgép formáján múlik, ennek kikísérletezése a gép feladata.
A 30 méter hosszú, 9 méteres fesztávolságú X-59 jövőre szállhat fel először a gyártó Lockheed Martin telepén, és 2022-ben adják át a NASA-nak. Ekkor kezdi meg útjait az Egyesült Államok felett, amelyek során felméréseket végeznek a lakosság reakcióiról. Az eredmények elvezethetnek oda, hogy a légügyi hatóság engedélyezze a szárazföld feletti szuperszonikus repüléseket.
A GE F414-es sorozata vadászrepülőkhöz készült, többek között a Gripent is egy ilyen hajtja.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.