Sokkal olcsóbbak lehetnek a hidrogénnel meghajtott autók, hála egy olyan eszköznek, amely segít egyszerűen tárolni az autó működéséhez szükséges gázt.
Ahhoz, hogy sikerüljön megálljt parancsolni a globális felmelegedésnek, többek között arra is szükség van, hogy kizöldüljön a közlekedés. Ezt a változást segíthetik elő az egyre népszerűbb elektromos autók, ugyanakkor a hidrogénnel hajtott járművekben is igen komoly potenciál lehet. A hidrogén talán még jobb megoldást is kínál, mint az elektromosság, ám egyelőre több probléma is van vele.
Ahhoz, hogy az üzemanyagcellás autó működéséhez szükséges hidrogénből 1 kilogrammot – ami valamivel több mint 100 kilométer megtételéhez elegendő – tárolni tudjunk normál légköri nyomáson, egy 11 ezer literes tartályra lenne szükség. Hogy ezt a problémát áthidalják, a mérnökök 700 bar nyomású tartályt szerelnek a kocsiba, amiben már 4-5 kg hidrogént is el lehet szállítani, és amivel már 500 kilométert is meg lehet tenni.
Csakhogy ez a nyomás nagyjából 300-szor nagyobb, mint ami az abroncsokban van, ráadásul a tartály megépítéséhez speciális anyagokra van szükség, ami jelentősen növeli a költségeket. A kutatók azonban egy olyan módszert találtak ki, ami megoldást jelenthet minden problémára.
A BBC beszámolója szerint Omar Farha, az amerikai Északnyugati Egyetem tudósa által vezetett csapat egy olyan fém-szerves "keretet" hoztak létre, ami lényegében úgy viselkedik, mint egy szivacs. A szakember szerint ennek köszönhetően épp úgy lehet vele "felszívni" a hidrogént, mint a szivaccsal a vizet, és ha ki akarják "csavarni" belőle, csak össze kell nyomni.
A kutatók szerint a megoldás előnye, hogy nincs szükség a korábban említett óriási nyomásra, ebből következően adott méretű tartályban jóval több hidrogént lehet tárolni.
A technológiáról a tudósok azt mondták, az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma által támasztott kritériumoknak már megfelel, így lényegében csak arra várnak, hogy az autóipar érdeklődését is felkeltse az újdonság.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.