A mai fiatalok leggyakrabban kedvenc bloggerükhöz fordulnak YouTube-on vagy Instagramon, ha fogyókúráznának. De egyáltalán nem biztos, hogy valóban jó tanácsokat kapnak azoktól, akiket amúgy sokan követnek.
Az influencerek (magyarul befolyásolók) olyan, a közösségi médiában publikálók, akik már rengeteg követőre tettek szert, és képesek befolyásolni azok véleményét. A bizalmat általában egy bizonyos szakterületen szerzett (valós vagy vélt) tudásukkal érdemlik ki, ezért is adhatnak tanácsokat másoknak.
A Glasgow-i Egyetem kutatói a diétás (fogyókúrás) tanácsokat adó influencereket értékelték az Egyesült Királyság, a táplálkozás, a blog és a fogyás szavakra kerestek az Instagramon. Olyan befolyásolókat választottak (szám szerint kilencet, bár konkrétan nem nevezték meg ezeket). akik legalább 80 ezer követővel rendelkeztek, és legalább két közösségi oldal hitelesítette is őket. Megnézték a blogon közölt utolsó tíz receptet is, az ételek kalória-, fehérje-, zsír-, rost-, cukor- és sótartalma szempontjából, majd összevetették az Egyesült Királyság Élelmiszer-szabványok Ügynökségének ajánlásaival.
Kiderült, hogy a blogok többsége nem tekinthető hiteles forrásnak, a kilencből csupán egy felelt meg (75 százalékban) az ajánlásoknak. Még egy orvosból lett blogger sem felelt meg a kritériumoknak. A végső következtetéshez természetesen általánosítottak (és nincs okunk azt hinni, hogy ez Magyarországon másképp lenne): a közösségi média befolyásolói nem tekinthetők hiteles forrásoknak a diétázáshoz. A tanulmány írói köteleznék a bloggereket a tudományos vagy orvosi szempontból indokolt kritériumoknak való megfelelésre, mielőtt tanácsokat adnának az interneten. A brit Országos Elhízás Fórum elnöke egyenesen úgy fogalmazott, hogy ez a tanulmány a közösségi média pusztító erejének bizonyítéka.
[Lebukott az egyik leghíresebb vegán youtuber, évek óta átvágta a követőit]
Ha máskor is tudni szeretne hasonló internetes leleplezésekről, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos eredményeket is bemutató Facebook-oldalát.