A DuckDuckGo nevű keresőmotor szakemberek a nyár közepén végeztek egy kísérletet, hogy megnézzék, a Google mennyire tartja véleménybuborékban a felhasználókat. A nemrég publikált tanulmányuk szerint sokkal jobban, mint azt eddig gondolták.
Az a legtöbb ember számára köztudott, hogy a Google szolgáltatásai nem véletlenül ingyenesek. Pontosabban szólva: nem is ingyenesek, mert bár pénzzel nem, az adatainkkal viszont fizetünk azért, hogy megnézhessünk egy videót, kereshessünk a neten vagy épp levelezhessünk. Mndezt a Google arra használja fel, hogy személyre szabott hirdetéseket vagy a kerésnél ugyanilyen tartalmat jelenít meg nekünk. A jelek szerint viszont nemcsak akkor teszi meg ezt, ha be vagyunk jelenzkezve a fiókunkba – ami azért meglehetősen ijesztő.
A nyáron, az amerikai félidős választási kampány közepén végzett a DuckDuckGo egy felmérést arról, hogy a Google mennyire zárja "ideológiai buborékba" a felhasználókat azzal, hogy a keresések között olyan tartalmakat jelenít meg, amelyek a róluk tudható információk alapján passzolnak hozzájuk. (A DuckDuckGo a Google riválisa: egy olyan keresőt takar, amely nem gyűjt adatokat a felhasználókról.)
Az eredmény mindnekit meglepett: még akkor is személyre szabott keresési eredményeket közölt a Google, amikor inokgnitó módban tette ezt, vagy a fiókokból kijelentkezett az illető, vagyis a Google nem tudhatta, hogy valóban az adott felhasználó keres-e a neten.
A tanulmány szerint a felmérésen részt vevők többsége eltérő eredményeket kapott, amikor a fegyverkorlátozásra, a bevándorlásra vagy a védőoltásokra keresett rá. A cég szerint ez nem magyarázható sem a különbőz helyszínekkel, sem az időeltolódással, sem azzal, hogy valaki be van-e jelentkezve a Google-be.
A DuckDuckGo 87 személy keresését hasonlította össze (76-ot asztali gépen, 11-et mobilon végeztek) úgy, hogy először kijelentkezve és privát (inkognitó) módban kerestek rá a témákra, majd rögtön utána bejelentkezve. A kísérletet június 24-én kezdték el ugyanabban a percben, az USA különböző területein, hogy semmi se befolyásolja az eredményeket. Ezek alapján úgy találták, hogy szinte semmilyen hatása nem volt az eredményekre annak, hogy valaki ki volt-e jelentkezve a szolgáltatásból, vagy privát módban böngészett-e.
Amikor privát módban kerestek a felhasználók, akkor a fegyverkorlátozás esetében 62, a bevándorlás esetén 57, míg a védőoltásoknál 73 eltérést tapasztaltak a találatok összesítésekor. Amikor pedig hagyományos böngészési módban kerestek az alanyok, akkor a fegyverkorlátozásnál 58, a bevándorlásnál 59, míg az védőoltások esetében 73 eltérést jegyeztek fel a DuckDuckGo szakemberei.
A The Verge-nek küldött közleményben a Google azt állítja, privát módban nem kapnak a felhasználók személyre szabott találatokat. Azt ugyanakkor megjegyezték, hogy a keresési találatok percenként, de akár másodpercenként is változhatnak, főleg, ha a hírekről van szó. A cég nem sokkal később cáfolta a tanulmány eredményeit, mondván, hogy sem a módszertana, sem a következtetései nem helytállóak.
A Google szóvivője szerint alapvetően hibás az a feltételezés, hogy a keresési találatok személyre szabottan jelennek meg, és számos olyan tényező van, ami változtathat a keresési találatokon, például a keresés helyszíne és ideje is.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.