Kétszázezer eurót, azaz nagyjából 65 millió forintot követel egy holland filmgyártó a YouTube-tól. Az ok: felkerült az egyik nagy költségvetésű filmjük kalózpéldánya a videómegosztóra.
Félmillió alkalommal nézték meg a YouTube-on a Redbad (Az utolsó pogány király) című filmet, pontosabban annak egy kalózverzióját, és ez kiverte a biztosítékot a film mögött álló cégnél. A holland Farmhouse TV & Film 200 ezer eurót (körülbelül 65 millió forintot) követel most a legnagyobb videómegosztótól. Teszi ezt annak ellenére, hogy már nem érhető el a film, azonban azt szeretnék, ha a YouTube „vállalná a felelősséget”.
Egy átlagos napon – írja a TorrentFreak – félmillió órányi videót töltenek fel a felhasználók a YouTube-ra, és ezek között persze kalózpéldányok is vannak, esetenként teljes mozifilmek. Bár a YouTube, amennyiben bejelentést kap, azonnal leveszi ezeket az oldalról, mindez a holland filmgyártó cég szerint kevés.
A Redbadet nyáron mutatták be Hollandiában (a film történelmi próbált lenni, egy fríz törzsi vezető életéről szól), és hiába volt az óriási költségvetés (8 millió eurót költöttek az alkotásra), az ottani filmes történelem egyik legnagyobb bukása lett. Viszont sikeres volt a YouTube-on, azonban az volt a probléma, hogy nem volt engedélyezve a megjelenése a videómegosztón. Ezért is követelik most a 200 ezer eurót a YouTube-tól, hozzátéve, nemcsak hogy a film kalózmásolata ment fel az oldalra, de még reklámok is voltak benne.
„Ami sok, az sok. Egy bűncselekményről beszélünk, és a YouTube nem vállalja a felelősséget” – zúgolódott Klaas de Jong producer. A YouTube nem kommentálta ezt az esetet, azonban azt többször is egyértelműsítette, hogy a jogtulajdonosok jogos kérésére elérhetetlenné teszik a sérelmezett videót. A filmgyártó szerint ez kevés, hiszen így a producereknek folyamatosan a YouTube-ot kéne pásztázniuk, azt figyelve, melyik csatornán bukkan fel egy újabb kalózmásolat.
Jelen esetben – véli a TorrentFreak – nem valószínű, hogy a Farmhouse bírói beavatkozás nélkül megkapja követelését a YouTube-tól, szóval, ha komolyan gondolja a 200 ezer eurót, nem árt majd a hivatalos törvénykezéshez fordulnia.
A YouTube egyébként éppen a napokban jelentette be, hogy a jövőben ingyenessé teszi az eddig csak előfizetés ellenében elérhető saját produkcióit, melyek gyártására is nagyobb hangsúlyt fektet.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.