A Kaspersky Lab a legfiatalabb internetes viselkedését kutatta. Az eredményeket összegző riport szerint a gyerekek által keresett videók 17 százaléka felnőtt tartalom volt.
A Kaspersky Lab jelentése olyan anonim statisztikák alapján készült, amelyeket a kiberbiztonsági vállalat olyan termékei gyűjtenek, melyekben a Parental Control – Szülői Felügyelet funkció be van kapcsolva, valamint a Kaspersky Safe Kids program figyel meg a számítógépeken. A tanulmány az elmúlt hat hónap 10 legnépszerűbb nyelvére vonatkozó keresési eredményeket elemzi, melyek között ugyan nincs meg a magyar nyelv, de az eredmények ettől függetlenül ugyanannyira érdekesek lehetnek a hazai felhasználók számára is. A kutatás a mobil használat során végzett online tevékenységeket nem vizsgálta.
Az eredmények azt mutatják, hogy a gyerekek leginkább (17%) az audio- és videó kategóriába tartozó tartalmakat keresték – köztük például a streaming szolgáltatókat, a videóbloggereket, a sorozatokat és a filmeket. A második helyen a fordító felületek (14%) végeztek, míg a harmadik helyre az online kommunikációs weboldalak (10%) kerültek. Érdekesség, hogy az online játékok idén lecsúsztak a dobogóról és csupán a negyedik helyre futottak be 9%-kal.
Nyilvánvaló különbségek is kiderültek a riportból: például a videókat és a zenéket jellemzően angolul keresik a gyerekek, míg a kommunikációs szolgáltatások oldalait többnyire orosz nyelven böngészték. A kínaiak minden más nációnál többször kerestek oktató weboldalakat, a franciák főleg sport után érdeklődnek, a németek pedig online vásárolnak gyakran. A pornó sem marad el, a japán és arab gyerekek kerestek erre a kategóriára a legtöbb alkalommal.
„A különböző régiókban, országokban élő gyerekeknek eltérő az online érdeklődésük és viselkedésük, de ami közös, hogy mindenkinek szüksége van az online védelemre. Például mesefilm keresése közben véletlenül is belefuthatnak kéretlen tartalomba, például felnőtteknek szánt vagy erőszakos videóba, amelyek hosszú távon is hatást gyakorolhatnak érzékeny és sérülékeny világukra” – magyarázta Anna Larkina, a Kaspersky Lab webtartalom-elemzője.
A keresések elemzése mellett a jelentés azt is vizsgálja, hogy milyen olyan weboldalakat látogatnak a gyerekek, amelyek potenciális veszélyeket rejthetnek. A Kaspersky Lab 14 kategóriát határozott meg erre vonatkoztatva, amelyek a következők:
- Felnőtt tartalom
- Alkohol, dohánytermékek és narkotikumok
- Számítógépes játékok
- Webshopok
- Trágár beszéd
- Szerencsejáték, lottózás
- HTTP-átirányítás (amikor igazából más oldal jön be az elérni kívánt helyett)
- Internetes kommunikációs csatornák: közösségi hálók, üzenetküldők, chatszobák, fórumok
- Álláskeresések
- Hírek
- Vallások
- Szoftverek, audio- és videotartalmak
- Fegyverek
- Erőszakos tartalom
Az orosz vállalat közleménye szerint eredményeik azt mutatják, hogy még mindig a kommunikációs weboldalak (közösségi hálók, üzenetküldő oldalak és e-mail-kezelő felületek) a legnépszerűbbek (60%) . Ugyanakkor csökkent a keresések aránya a számítógépeken, mert egyre több fiatalkorú rendelkezik mobiltelefonnal, amely óriási szerepet játszik az online tevékenységeik során.
A felhasználók által látogatott webhelyek második legnépszerűbb kategóriája a multimédiás tartalmakat és szoftvereket (22%) közzétevő honlapok, míg tavaly ez jóval kevesebb volt (6%). A harmadik legkeresettebb kategória, az „alkohol, dohánytermékek és narkotikumok” kategóriája 6%-kal.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.