A pénzügyi startupok néhány éve kezdték el felforgatni a pénzpiacot, azóta pedig folyamatosan növekedő pályára álltak. A piaci részesedésük egyelőre kicsi, de a bankokat és biztosítókat lépéskényszerbe hozták: vagy alkalmazkodnak az új trendekhez, vagy előbb-utóbb elhagyják őket az ügyfelek.
Miközben a mobiliparban vagy épp a közlekedésben végbemenő változások kapcsán forradalomról beszélünk, a háttérben zajlik egy másik, igen fontos átalakulás, ami még az előzőeknél is nagyobb hatással lehet az életünkre. A pénzügyi szektorban ugyanis néhány évvel ezelőtt megjelentek azok a fintech és a (biztosítási és technológiai ipar határán mozgó) insurtech vállalkozások, amelyek képesek lehetnek megszorongatni a bankokat és a biztosítókat is.
"Lassan 10 éve annak, hogy a Lehman Brothers miatt kirobbant a pénzügyi válság. A felhők azóta elvonultak, a banki és biztosítási szektor legutóbb 1800 milliárd dollár profittal zárt. A szektor felett azonban új fellegek jelentek meg" – mondta dr. Kincses Attila, a McKinsey Panorama vezetője a T-Systems Magyarország által szervezett idei Symposium konferencián. A szakember szerint az iparágra a mobilinternet, valamint az okostelefonokkal kapcsolatos trendek vannak a legnagyobb hatással, de a folyamatok automatizálása, a mesterséges intelligencia, az IoT-eszközök vagy épp a felhőalapú technológiák is befolyásolják a piacot.
Mindez komoly versenyt teremt a hagyományos banki és biztosítási szereplőknek, a fintech és insurtech cégek ugyanis jóval olcsóbban és jóval inkább személyre szabottabban képesek kínálni a termékeiket. Ilyen például az autóbiztosítás, amit a rendszer a sofőr vezetési stílusa, vagy a levezetett kilométerek után alakít ki. Vagyis adott esetben sokkal olcsóbb és kényelmesebb lehet a termék, mint a jelenlegi piaci szereplőknél.
"Azt látjuk, hogy ezek miatt a folyamatok miatt egyre kevesebb alkalmazottra lesz szükség, mert egyre többen fogják online intézni a pénzügyekkel kapcsolatos teendőiket. A piac pedig nem reagál túl jól a változásokra. Nemrég több száz céget világított át a McKinsey, amiből kiderült, a bank és a biztosítás területe a sereghajtók közé tartozik a digitális stratégia és a digitális folyamatok alkalmazása tekintetében" – hangsúlyozza Kincses Attila.
A szakember szerint a fintech és insurtech vállalkozások növekedése 2016-ban ugyan megtorpant, de 2017-ben ismét növekedésnek indult. Ráadásul egyre több területen jellenek meg ezek a szolgáltatások. Kincses Attila úgy látja, míg három évvel ezelőtt elsősorban a lakosság számára kínáltak termékeket ezek a cégek, addig mostanra már a vállalati szférában is megjelentek. Ráadásul megjelentek a robottanácsadók is, amelyek további kihívások elé állítják a piac hagyományos banki és biztosítási szereplőit.
Ugyanakkor a két oldal nincs éles ellentétben egymással. Míg Magyarországon elsősorban közvetlenül az ügyfeleknek kínálják a szolgáltatásaikat ezek az új piaci szereplők, a nemzetközi modellben jellemző, hogy a bankok, biztosítók megveszik a technológiát a startupoktól.
Hogy mikorra várható, hogy a nagyobb szeletet már a fintech és insurtech cégek szakítják ki a piacból, egyelőre nem lehet tudni. Jelenleg a top 25 ilyen startup is nagyon kicsi, mindössze 125 milliárd dollár a részesedésük. "A különböző piacokon, elsősorban az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban ugyanakkor nagyot tudtak nőni" – mondta Kincses Attila. A szakember szerint az már egy sokkal érdekesebb kérdés, hogy a jövőben a bankok és biztosítók milyen más szolgáltatásokkal tudnak előrukkolni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.