Amellett, hogy a méltányos kereskedelem jegyében készült a Fairphone 1 nevű telefon, moduláris jellegénél fogva könnyen javítható, bővíthető. Sajnos ez utóbbiak már csak múlt időben igazak.
A Fairphone azzal robbant be még 2013-ban, hogy a gyártása során a fair trade-re (azaz a méltányos kereskedelemre) és a fenntarthatóságra helyezték a hangsúlyt. A méltányos kereskedelem égisze alatt úgy gyártják a termékeket, hogy a munkások emberhez méltó körülmények között dolgoznak és megkapják az őket megillető bért.
A Fairphone immár négy éve a piacon van és – mondhatnánk – hosszabb ideig más OEM gyártó sem támogatja a termékeit, mégis meglepetés volt a mostani bejelentés, miszerint vége az első generációs készülékek támogatásának. Különösen annak fényében tűnik ez furcsának, hogy a Fairphone lényege éppen az volt, hogy az alkatrészek cseréje folytán addig lehessen használni, ameddig csak a tulajdonosa akarja.
Most viszont kiderült, már nem áll rendelkezésre (vagy nem a megfelelő áron áll rendelkezésre) elegendő számú pótalkatrész, ezért kellett lépniük. Mindezt keserédes döntésként jellemzi a cég alapítója és vezérigazgatója, hozzátéve számukra a Fairphone 1 volt az „első baba”, amellyel kiléptek a világpiacra, és tényleg hosszú életet szerettek volna neki. Mostanra viszont eljutottak oda, hogy nem tudják tovább támogatni a Fairphone 1-et és a Fairphone 1U-t. Az évek során, az elektronikai ipar gyors változásával sok beszállítójuk vonult vissza, az újak árai pedig sokszor elfogadhatatlanul magasak voltak.
Ezzel együtt a cég küldetése nem változott, és mostantól jobban koncentrálnak az ugyancsak moduláris kialakítású Fairphone 2-re, felhasználva a Fairphone 1 pótalkatrészeivel szerzett tapasztalatokat. Egyúttal meg is nyugtatja a második generációs telefon tulajdonosait, ehhez vannak bőven pótalkatrészek. és bár már nem tudják támogatni a Fairphone 1-et, arra szeretnék ösztönözni a felhasználókat, hogy továbbra is ő telefonjaikat válasszák.
A bejelentést kísérő kommentek általában csalódottságról árulkodnak. Az egyik kommentelő azt írja, hogy épp a méltányos kereskedelem miatt vette meg 2013-ban a Fairphone-t, a specifikációihoz képest elég drágán. Most viszont azzal kell szembesülnie, hogy nem tudja cserélni a telefon megrongálódott akkumulátorát. Azt várta volna, hogy a cég ügyfelei valamivel többet kapnak egy bocsánatkérésnél. A maga részéről kétszer is meggondolja, hogy vesz-e még egyszer Fairphone-t (Fairphone 2-t.)
Egy másik felhasználó egy érdekes kérdést vet fel: lesz-e kompenzáció, miután senki sem gondolta egykor, hogy váratlanul megszűnik a Fairphone 1 támogatása, és akárhogy is nézzük, azért valójában ennek a típusnak a vásárlói alapozták meg a cég jövőjét. A legkevesebb az volna, ha felajánlanák, a Fairphone 1 tulajdonosok kedvezményesen juthatnak a második generációs telefonhoz.