Tech László Ferenc 2017. június. 25. 15:00

Van már olyan kétkerekű, amit ha feltölt, 30 km-t mehet vele hajtás nélkül

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Betanulás nélkül, azonnali sikerélménnyel kecsegtet egy új kétkerekű, ami egyfajta átmenetet képez a légdeszkák és a hagyományos Segway között. És akár telefonról is távirányítható. Kipróbáltuk.

Tavaly nyáron volt szerencsénk kipróbálni az iHovert, ami kis túlzással olyan volt, mint a Vissza a jövőbe című filmből ismert légdeszka, csak még van rajta két kerék. Az iHover és a hozzá hasonló kétkerekű eszközök azóta elárasztották a piacot, ami nem is csoda, hiszen relatíve jó áron kínálnak szokatlan élményt. Ősszel aztán felpattantunk a Segway egykerekűjére, ami ugyan hozta ezt az élményt, de csak azt követően, hogy alaposan elsajátítottuk a készülék kezelését.

Most pedig itt egy újabb Segway, a miniPro, ami olyan, mint egy karót nyelt légdeszka, íme:

László Ferenc

Tesztalanyunk teljes neve nem más, mint Ninebot by Segway miniPro. A mögöttes történet röviden annyi, hogy az elsősorban okostelefonjairól ismert kínai Xiaominak van egy közlekedési kütyükre szakosodott almárkája, a Ninebot, és a vállalat néhány éve bekebelezte az amerikai "nagy öreg" Segwayt. A termékkínálatban fellelhetők One nevezetű egykerekű modellek, hagyományos nagyméretű és kétkerekű Segway-ek, illetve ezek között a termékskála közepén ott figyel jelen tesztalanyunk, a miniPro.

Kormánykérdés

Míg az egykerekű eszközökön, illetve a rivális gyártók által kínált hoverboardokon nincs semmilyen kormányszerű képződmény, addig az eredeti nagy Segway egy hagyományos kormánnyal irányítható. A miniPro ezen modellek között képez egyfajta átmenetet, még pedig oly módon, hogy van rajta egy kisméretű kormányrúd, amit viszont nem a kezünkkel, hanem a lábunkkal kell kontrollálni. Ez a szállításkor egyszerűen eltávolítható modul alaphelyzetben mintegy 60 centiméter magasra nyúlik fel, de a magasabb felhasználók felhúzhatják egészen 85 centiméterre is.

László Ferenc

A légdeszkák kezelése sem túl nehéz, de a miniPrót talán még könnyebb használni. Ahogy kézbe/lábhoz vettük, már első néhány fellépés is gyorsan ment, ami elsősorban annak következménye, hogy a hoverboardoktól eltérően az alsó talapzatra terhelve nem befolyásoljuk a készülék kormányzását. Ez utóbbit a lábunk között lévő kar oldalra történő mozgatásával, egyszerű oldalra dőléssel tudjuk megoldani, a gázadáshoz és a fékezéshez pedig a szokott módon, vagyis előre-, illetve hátra kell terhelnünk. Fontos, hogy a hoverboardoktól eltérően ezúttal van dedikált eleje és háta az eszköznek, és felszállni csak hátulról ajánlott rá.

Kinek való?

Egyensúlyozni nem kell, azt ugyanis az egykerekű modellekkel ellentétben elvégzi helyettünk a kütyü, mellyel már az első méterek megtétele is hatalmas élmény. Bár a gyártó szerint csak 16 év felettieknek ajánlott a miniPro, tapasztalataink szerint 7-8 éves kortól nincs különösebb akadálya a használatának, viszont az tény, hogy a kisebb termetű gyermekek számára zavaró lehet a lábuk közötti irányítókar. A minimális ajánlott magasság 120 centiméter, a felső korlát szerint pedig akár 2 méter magas felnőttek is bátran felpattanhatnak rá, már amennyiben a tömegük nem haladja meg a 100 kilogrammot.

Az 55 centiméter széles miniPro 12,8 kilogrammot nyom a mérlegen, ami elsőre talán nem hangzik túl soknak, de egy 50-60 méteren túli cipelése után már nem volt őszinte a mosolyunk. Ha nincs teljesen lemerülve az aksi, akkor a kar kézzel történő döntögetésével akár magunk mellett vagy előttünk is gördülhet a kütyü.

A 6 colos felnikre húzott 10 colos gumik kellően nagy méretűek ahhoz, hogy akár könnyebb terepen se jelentsen gondot a suhanás, és a felfújható ballonos gumik miatt a kisebb kátyúkon is viszonylag zökkenőmentesen át lehet jutni. Az alváz 9 centiméterre van a talajtól és maximum 15 fokos emelkedőket tudunk leküzdeni a miniPróval. Ha teljes vízállóságot nem is kapunk, az IP54 minősítés garanciát jelent arra, hogy sem a por, sem az eső nem tehet kárt a készülékben. Egy folyóban vagy egy tóban meg ugye ki is akarna kerekezni.

László Ferenc

Tempó és kitartás

A mozgatásról két darab 400 W-os és 35 Nm-es villanymotor gondoskodik, melyek 18 km/h-s maximális sebességet tesznek lehetővé. A fejlesztők nagyon odafigyeltek a biztonságra, így az eszköz okostelefonnal történő aktiválása során át kell néznünk a használati útmutatót, ráadásul az első kilométerünk megtételéig 10 km/h-ra van maximalizálva a sebesség. A legnagyobb tempót akár a későbbiekben is korlátozhatjuk, és 1 km/h-s lépésközökkel teljesen személyre szabhatjuk.

A 18650 mAh kapacitású akkumulátor nulláról száz százalékra mintegy 4 óra alatt tölthető fel, és tapasztalataink szerint igen sokáig bírja szuflával. Egy feltöltéssel akár 25-30 kilométeres távolság is megtehető. Tesztünk során általában mi fáradtunk el előbb, nem az aksi. A legnagyobb sebesség elérésekor hangjelzéssel figyelmeztet az eszköz, és ha innen fékezünk, akkor 3-4 méteren belül tudunk megállni. A mozdulatainkat másodpercenként 200-szor figyelő miniPróval teljesen hangtalanul lehet suhanni, az irányítás közben rendkívül precíz.

László Ferenc

Távirányítás

A fedélzetről a Bluetooth vezeték nélküli adatátvitel sem hiányzik, ugyanis a miniPróra bármikor rácsatlakozhatunk egy okostelefon segítségével. Az applikációban megtekinthető többek közt a megtett távolság, az átlagos- és maximális sebesség, a hőmérséklet, illetve a hátralévő becsült távolság. Az alkalmazással frissíthető a miniPro belsőszoftvere, ezenkívül pedig a hátsó fények színét is személyre lehet szabni. A hátsó lámpák a kanyarodást és a fékezést is jelzik, az első fényszóró pedig magától bekapcsol, ha leszáll az este, és ilyenkor akár 5 méteres távolságra is elvilágít.

A Ninebot alkalmazásban egy virtuális botkormány is található, vagyis a kétkerekű járgány a mobilunkról távirányítható, de persze csak akkor, ha nem tartózkodik rajta senki. Ilyenkor a sebesség 7 km/h-ra van maximalizálva, és az eszköz messze nem mozog olyan fürgén, mint amikor egy ügyes sofőr dirigálja rajta állva. Túl sok értelme nincs ennek a funkciónak, maximum annyi, hogy akár egymás ellen versenyeztethetjük a távirányított miniPrókat. Vagy ha nincs kedvünk cipelni a már említett tömeget, akkor sétáltatott kutyaként jön mellettünk.

A Bluetooth adatátvitel miatt maximum 10-15 méteres hatótávolsággal számolhatunk, és azt tapasztaltuk, hogy a kapcsolat több esetben váratlanul megszakadt. (A kutyás hasonlat végül is így is stimmel.) Ilyenkor automatikusan megáll a kétkerekű.

+: egyszerű kezelhetőség, nagy élmén,y nagy akkumulátor, felfújható gumi.

: gyerekeknek nem túl praktikus (jobb a hoverboard), a Bluetooth kapcsolat gyakran megszakad, a távirányításnak nincs túl sok értelme, drága.

Konklúzió

A Ninebot miniPrónál betanulási időszak lényegében nincs, és csak az állóképességünk szab határt annak, hogy mennyi ideig gurulunk ide-oda. A hoverboardoknál némileg precízebb irányítással gyorsan meg lehet barátkozni, a 230-250 ezer forintos árral viszont kevésbé, hiszen ebből az összegből akár két, úgymond egyszerű légdeszkát is vásárolhatunk magunknak.

A többi tesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.