Az időjárás-jelentés mintjájára további, hasonló helyzetjelentős “műsorszámokat” javasolt a Bécsben zajló GEN Summit médiainnovációs konferencián Richard Gingras, a Google hírfőnöke.
Az emberek azért keresik fel a Google keresőt, hogy gyorsan választ kapjanak egy kérdésre. A probléma ezzel csupán annyi, hogy legtöbb kérdésre nincs egyszerű válasz – mondta a GEN Summit konferencia csütörtöki napján tartott előadásán Richard Gingras. A hírfőnök szerint a Google feladata ilyenkor nem az, hogy gyorsan megadja a felhasználó által vágyott – de nem egészen igaz – egyszerű választ, hanem az, hogy megpróbálja olyan útra terelni a keresőt, ami segít a komplex dolog jobb megértésében. Még akkor is, ha az egyszerű, az előzetes várakozást vagy előítéletet megerősítő ráhagyás mindig is többeket kielégített, mint a valós információ – és mindig is kielégítőbb lesz sokak számára.
A szakember az “alternatív valóságot” megteremtő, az interneten gyorsan terjedő álhírek kapcsán felidézte: évtizedekkel ezelőtt az akkori média gerincét jelentő újságok tele voltak tényekkel, az olvasók onnan tudták meg, hány fok lesz, mi lesz a moziban és más, a mindennapokat segítő alapinformációkat. Gingras véleménye szerint ezek többségét ma már nem újságokból és nem is feltétlen azok online megfelelőiből szerzi be az ember – inkább tematikus oldalakról, alkalmazásokból –, de azért most is lenne hasonló, tényközlő lehetőség a médiumoknál.
A Google hírszolgáltatásért felelős alelnöke példaként emlegette az időjárás-jelentő oldalakat/műsorokat, melyekből például olyan alapvető kérdésekre kapunk választ, hogy milyen ruhát érdemes felvennünk ahhoz, hogy komfortosan érezzük magunkat, vagy vigyünk-e ma magunkkal esernyőt. Hasonló, mérőszámokra épülő (!) jelentésekre lenne szükség más területeken is: a társadalom, a helyi közösség komfortérzete talán megragadható lenne olyan, objektív mutatókkal, mint a bűnözési ráta alakulása, az egészségi mutatók satöbbi. Ezekről már most is rendelkezésre állnak adatok – a technológia fejlődésével ráadásul egyre több és inkább valós időben –, de időjárás-jelentéshez hasonló módon jelenleg nem nagyon tálalja senki a dolgokat.
Pedig fontos lenne, Gingras szerint ugyanis az újságírás feladata, hogy olyan adatokat és eszközöket biztosítson az állampolgárok számára, amelyek által valóban – felelősen gondolkozó, felelős döntésekre és életre képes – állampolgárok lehetnek. És csak az adatvezérelt újságírás segíthet például abban, hogy különbséget tudjunk tenni a racionális és az irracionális, mesterségesen generált félelmek között.
Erősen, büszkén.