Nem kell alig olvasható betűket silabizálni, de még egy "nem vagyok robot" mező elé sem kell pipát tenni ahhoz, hogy a weboldalak eldönthessék rólunk, valóban emberek vagyunk-e. A Google új algoritmusa folyamatosan figyeli a felhasználók viselkedését a weboldalakon, és az alapján dönti el, hogy ember vagy gép kattintgat-e.
Számos weboldalon – webshopokban, űrlapoknál – találkozhatunk az úgynevezett captchával, vagyis azzal a “teszttel”, ami az emberi felhasználókat hivatott megkülönböztetni azoktól az algoritmusoktól, amelyek a weblapokat látogatják. Ilyenkor a gép egy olyan feladványt generál, amit az ember tud csak megoldani (például egy képről le kell olvasni egy szöveget), viszont a gép könnyen el tudja dönteni, hogy a válasz helyes, vagy nem. Bár a megoldás hatékony, kényelmesnek épp nem lehet nevezni.
A Google nemrég egyszerűsítette a reCaptcha rendszerét. Az utóbbi időben sok oldalon találkozhatunk azzal, hogy a sokszor az emberek számára is olvashatatlan karakterek helyett egyszerűen csak egy pipát kell betennünk egy négyzetbe (checkboxba). A Google algoritmusa megfigyeli, mi történik eközben. Ha túl gyors történik a kipipálás és/vagy az egér kurzora el sem mozdul közben, akkor minden bizonnyal egy gép, nem pedig egy ember végezte el a feladatot.
A Google most tovább egyszerűsíti ezt a rendszert, helyette inkább azt figyeli, a látogató hogyan “viselkedik” az oldalon, például akkor, ha egy űrlap kitöltése után rá kell bökni a Küldés gombra. Ha az okos biztonsági algoritmus mégis úgy találná, hogy a művelet “furcsa” volt, azaz jó eséllyel nem ember mozgatta az egeret, az oldal még mindig feldobhatja a jelenleg használatos chaptchát, hogy kiderítse az igazságot. A weboldalak fejlesztői/üzemeltetői itt regisztrálhatnak a Google új, láthatatlan reCaptcha rendszerébe.
A Google egy rövid videót is készített arról, hogyan működött az azonosítás eddig, és hogyan fog ezután.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.