A kampány idején a jobboldali médiában olyan mennyiségű álhír jelent meg, hogy a Facebook attól félt, ha beveti a kamuhíreket kiszűrő algoritmust, nem lesz objektív a közösségi oldal. Most azzal szembesült, hogy a szűrő alkalmazásának elvetése miatt vonják kínpadra.
Továbbra sem nyugszanak a kedélyek az amerikai elnökválasztás körül, aminek kapcsán az (egyik) fő kérdés, hogy a Facebook milyen mértékben járult hozzá (ha passzívan is) Donald Trump győzelméhez. Sokan azt vetik a közösségi oldal szemére, hogy nem tett meg mindent az álhírek terjedése ellen, Zuckerberg viszont azt állítja, a Facebook üzenőfalán megjelenő dolgok 99 százaléka igaz. Ennek ellenére viszont úgy tűnik, mégiscsak készültek a hoaxok ellen, csak épp sosem vetették be az azokat visszafogó algoritmust.
A Gizmodo jelentése szerint az eszköz leginkább a jobboldali sajtót érintette volna, de az alkalmazását elvetették, miután kiderült, a legnépszerűbb témákat mutató Trending szekcióban dolgozók a baloldali témákat részesítették előnyben. A csapatot kirúgták, az őket helyettesítő algoritmus azonban sokszor álhíreket mutatott a legnépszerűbb témák között. Ráadásul a Facebook akkortájt indította útnak az új üzenőfal-kezelő algoritmusát, aminek köszönhetően a barátok és ismerősök megosztása került elsőként a felhasználók elé, szemben a spamekkel és kattintásvadász posztokkal.
Zuckerberg szerint egyébként a bal- és a jobboldali média is terjesztett álinformációkat. Egy korábbi kutatás alapján előbbinél 20, utóbbinál viszont 38 százalék volt a dezinformáció aránya. A The New York Times beszámolója szerint a Facebook alkalmazottai tudták, hogy a közösségi oldal befolyásolhatja a média szerepét, ugyanakkor a Trending szekciót érintő változásokkal a Facebook a saját kezét kötötte meg, így nem is tehettek semmi olyat, ami sértette volna az objektivitást.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.