Az oktatási szektor mellett egyre több otthoni átlagfelhasználó érdeklődik a kifejezetten olcsó – a hagyományos laptopok árának felébe, harmadába kerülő –, internetezésre kitalált Chromebookok iránt. Az Acer gépei a legnépszerűbbek.
Jelentős mértékben bővülhet idén a Chromebook-piac – derül ki a Gartner legfrissebb jelentéséből. Az előrejelzés szerint idén világszerte összesen 7,3 millió darab kelhet el a gépekből, ez 27 százalékos éves növekedést jelentene. A jelek szerint a kereslet jövőre sem áll majd meg, 2016-ra további 700 ezres bővülésre számítanak.
A Gartner szerint a gépek iránti legnagyobb kereslet az oktatási szektorból érkezik. 2014-ben a Európában, a Közel-Keleten és Afrikában a gépek 72 százalékát, Ázsiában és a Csendes óceáni térségben 69 százalékát, míg Amerikában a 60 százalékát vásárolták meg oktatási intézmények.
Viszik, mint a cukrot
Bár a gyártók, mint például az Asus, a HP, a Lenovo és a Toshiba elsősorban az átlagos felhasználók számára készítenek Chromebookokat, a Dell és az Acer kifejezetten oktatási felhasználásra szánt gépeket kínál. Ezeket a modelleket jóval időtállóbra tervezik.
A piaci elemzés szerint az oktatási intézmények azért is szeretik ennyire ezeket a gépeket, mert nem kell folyamatosan frissíteni az operációs rendszert, a különböző Google-szolgáltatásokat – mint például a Google Drive – pedig már eleve integrálták a rendszerbe. Emellett az sem elhanyagolható tény, hogy ezek a laptopok jóval olcsóbbak, mint a hasonló paraméterekkel rendelkező windowsos társaik: a legtöbb 200 dollár (nagyjából 55-60 ezer forint) körül kezdődik, de az idén április elején megjelent Haier Chromebook 11 például alig 40 ezer forintba kerül.
Az oktatás után a második legtöbb gépet az átlagfelhasználóknak adták el a Chromebookokból. Az eszközből jelenleg az Acer értékesíti a legtöbbet, éves szinten kb. 2 millió darabot, a Samsung pedig annak ellenére ad el világszerte 1,7 milliót a gépekből, hogy Európában már kivezették a piacról a laptopjaikat.
Megéri az árát
Az üzleti laptopok piacán egyelőre gyengén muzsikálnak a Google gépei: Ázsiában és a csendes-óceáni térségben az összes eladott Chromebook csupán 16,5 százalékát teszik ki a vállalkozások által vásárolt laptopok, Amerikában pedig ez az arány épphogy meghaladja az 1 százalékot. A Gartner jelentése ugyanakkor rávilágít, hogy a kis- és középvállalkozások, valamint a startupok számára ezek a gépek az ár-érték arányuk miatt kifejezetten jó választás lehet, emellett olcsó és könnyű hozzáférést biztosítanak a legújabb webes alkalmazásokhoz is.
A Google jelenleg is azon dolgozik, hogy a céges ügyfelek számára még csábítóbbá tegye a laptopjait. A cég egyik legfőbb célja, hogy a körülbelül 1,3 millió androidos alkalmazást a Chrome OS-re is telepíthessék a felhasználók, amellyel a várakozások szerint jó néhány új ügyfelet szereznek majd. A Google másik fegyvere a Chrome for Work lehet, amely az ígéretek szerint még hatékonyabb munkatársat varázsol a Chromebookból, mindemellett a VMware és az Nvidia támogatásának köszönhetően 3D modellezésre is alkalmas lesz a gép. Utóbbit persze nem ingyen kínálja a Google, de az évi 50 dolláros (kb. 14 ezer forint) előfizetés – annak tükrében, hogy az ilyen jellegű szoftvereknek ennél jóval magasabb az áruk a piacon – nem tűnik soknak.
Persze a sok szolgáltatás önmagában nem elég, ha a gépek ára az egekben van, a Google pedig ennek tudatában igyekszik kialakítani a stratégiáját: az üzleti felhasználásra szánt Chromebook Pixel 999 dolláros (nagyjából 300 ezer forint), valamint az Acer Chromebook 15 499 dolláros ára elég meggyőző, főleg úgy, hogy mindkettőt az Intel Core i5 processzorával szerelték fel.
Ha ez érdekes volt, hasonlókért lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.