Váratlanul rövid időn belül életünk szinte minden területét elárasztják az egymással kommunikáló és telefonnal irányítható eszközök. A dolgok internetének (IoT) korában az olyan klasszikus globális óriásvállalatok, mint a Coca Cola vagy a GE szoftvercéggé is válnak egyben – derült ki az idén két napon át zajlott SM konferencián.
A legfrissebb mobil- és appfejlesztői trendek, iparági műhelytitkok mellett az SM 2015 gerincét a smart technológia és a dolgok internetének (IoT) aktualitásai, alkalmazási területei, lehetőségei adták.
A szép, új összekapcsolt világban minden cég – így a legkülönbözőbb iparágakban működő klasszikus nagyvállalatok szoftvercéggé is válnak. Jó példa erre a Coca Cola által kifejleszt italautomata, amelytől egy app segítségével előre megrendelhetjük az általunk összeállított üdítőkoktélt, vásárláskor a gépnek pedig csak egy kódot kell megmutatni a telefonunkkal, hogy megkapjuk az italt. Az okostechnológia küszöbön álló robbanása a személyes adatok forradalmát is elhozza: a viselhető fitneszkütyüket gyártó Fitbit eszközein már lehetővé teszi a teljesen egyénre szabott, személyes reklámot. A kütyük által összegyűjtött adatok alkalmasak arra, hogy a felhasználó szokásainak, vagy éppen tartózkodási helyének megfelelően kapjon konkrét termékajánlásokat. A GE mérnökei pedig már valós időben figyelik repülőgép turbináik működését menetközben és ha szükséges, távolról be is tudnak avatkozni a folyamatokba.
Digitális rezsicsökkentés
Az okostechnológia és a különböző szenzorok már egyáltalán nem számítanak scifinek: létezik már okos világítás, hőmérséklet szabályozás, füst- és mozgásérzékelés, zárrendszer, riasztó, pánik gomb és IP kamera is. A különböző eszközöket pedig egy platform, az okostelefon kapcsolja össze, mellyel bárhonnan, bármikor monitorozhatjuk, hogy mi történik az otthonunkban és vezérelhetjük is eszközeinket. Az évtized végére jóslatok szerint már 50 milliárd eszköz lesz világszerte ilyen módon hálózatba kötve. Az okosotthon arra is képes lesz, hogy intelligensen megtanulja a szokásainkat, napirendünket és ez alapján automatikusan felkapcsolja például a fűtést még mielőtt hazaérünk. Ez magával hozza a digitális rezsicsökkentést is, mivel otthonunk arra fog törekedni, hogy a lehető legoptimálisabban fogyasszunk energiát.
Szerezz pénzt a közösségtől!
Az SM 2015 keretében számos előadás és panelbeszélegetés foglalkozott a nemzetközileg már évek óta népszerű közösségi finanszírozással. Az online közösség erejével startupok gyűjthetik össze egy jó ötlet megvalósításához szükséges tőkét. Konrad Lauten, az egyik legnagyobb közösségi finanszírozási oldal, az IndieGoGo korábbi marketingvezetője, és a Get Your Crowd alapítója rengeteg tippet és trükköt mutatott be arról, hogyan lehet sikeresen pénzgyűjtő kampányokat lebonyolítani. A siker egyik legfontosabb kulcsa, hogy egy startup már a kampány előtt médiaismertséget és valós, online közösséget építsen maga köré. Erre alapozva lehet aztán később sikeressé pörgetni egy kampányt. Vannak nagyon jó hazai példák is a közelmúltból: az automata házi sörfőzőt megalkotó Brewie több mint 200, míg a Tago Arc digitális, változtatható mintájú dizájnkarkötő több mint 100 ezer dollárt gyűjtött össze közösségi finanszírozási kampányában, melyből be tudják indítani termékük tömeggyártását.
Az SM 2015 konferencián több startup is megmérettetett, a CEE Lift Off! verseny legjobbjairól itt olvashat.