Az, hogy valaki facebookozik és sokat nyomkodja a telefonját, egyáltalán nem jelenti azt, hogy tudatos felhasználó, aki a (leendő) munkahelyén is képes kihasználni a technológia előnyeit.
Téves az az elképzelés, miszerint a fiatalok automatikusan jól használják a digitális eszközöket. Valójában semmivel sem jobbak benne másoknál – véli Lorna Walker, a londoni Regent’s University Business School szakértője. A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) szerint ezzel összefüggésben érdemes tudatosítani: hogy valaki képes kezelni az okostelefont és a közösségi oldalakon beszélget a barátaival, az még közel sem jelenti, hogy digitális írástudó az illető. Gond az is, hogy a "digitális írástudás", mint fogalom nincs definiálva, gyakorlatilag bármi érthető alatta.
Az NJSZT szakértője, Szedlmayer Bea szerint mindez azért is nagy baj, mert a média és a döntéshozók a tévképzetnek megfelelően kezelik a fiatalokat. Ez pedig rosszul érinti majd őket karrierépítésük során, hiszen valójában nincs meg az a velük született tudásuk, amit feltételeznek róluk. És ami még rosszabb, sokszor e hiányosságuknak nincsenek is tudatában. A téves elképzelések tehát nagyon hátrányosan érinthetik a fiatalokat. A megoldás része lehet, ha az oktatáspolitika megfelelő hozzáállással lehetőséget biztosít számukra a valós munkahelyi igényekhez való felzárkózáshoz.
Az NJSZT azt javasolj, hogy minden egyetemistának és főiskolásnak kötelező legyen az ECDL szintű tudás megszerzése, amely szerintük valóban azt a szintet igazolja, amit egy mai munkahely elvár.