Tech hvg.hu 2015. február. 04. 12:00

Árvai Péter: "Fontos, hogy tudjátok, meleg vagyok"

A Prezi társalapító-vezérigazgatója a Forbes magazin februári számában megjelenő interjúban beszél nagy nyilvánosság előtt először arról, hogy meleg.

Ha “minden optimális lett volna a világban”, akkor már korábban is a nyilvánosság elé állt volna vele, végül mostanra érett meg benne az elhatározás: Árvai Péter a Forbes magazinnak beszélt sajtónyilvánosan először arról, hogy meleg.

Árvai közvetlen környezete előtt már régóta nem titkolózik. “2008-ban, amikor [a Prezi másik két alapítójával] két napot végigdumáltunk a kávézóban az életről, az én stratégiám az volt, hogy mindent elmondok, de egy dolgot kihagytam. […] A második nap végén kezdtem beszarni, már mentünk ki a kávézóból, azt éreztem, hogy most vagy soha.” Árvai visszaemlékezése szerint akkor, döcögős hangon mondta el társainak: “fontos, hogy tudjátok, hogy meleg vagyok”.

Stiller Ákos

A magyar alapítású Prezi vezérizgatóját sokan, sokszor óva intették attól, hogy nagy nyilvánosság elé álljon a mondattal, nehogy majd ő legyen “a buzi CEO Magyarországon”. Árvai azt mondja, idővel rájött, hogy ha a cégen belül folyamatosan az önmagukért való kiállásra buzdítja a munkatársait, akkor neki is így kell tennie. “Hogyan tudnám képviselni így az értékeinket? Ezt eddig egyszerűen elszúrtam.”

Nyitottak (vagyunk)

A Prezi a hazai Google-képviselet és az espell társaságában 2013 nyarán indította útjára a Nyitottak vagyunk közösségi kezdeményezést, “mert nem csak azt gondolják, hogy nyitottnak lenni helyes, de tapasztalatból tudják, hogy meg is éri”. A kampányhoz csatlakozó vállalatok alapvető értéknek tekintik, hogy munkatársainkat és partnereinket kizárólag tetteik és teljesítményük alapján ítélik meg, tekintet nélkül életkorra, nemre, nemi identitásra, szexuális orientációra, nemzeti, etnikai hovatartozásra vagy származásra, politikai, vallási vagy más meggyőződésre, fizikai és egyéb adottságokra.

A nyitottság a legtöbb meghatározó tech cég vállalati kultúráját meghatározó alapérték, a Google például legutóbb a szocsi olimpián hívta fel ennek fontosságára a homofób Moszkva figyelmét. Az Apple tavaly nyáron tartotta Pride rendezvényét, ahol több ezer Apple-alkalmazott és családjaik ünnepelték a nyitottságot, októberben pedig Tim Cook úgy fogalmazott: büszke rá, hogy meleg.