Elsőként hozott létre műhamufelhőt az easyJet, az Airbus és a Nicarnia Aviation, hogy a közösen fejlesztett AVOID szenzorukat repülés közben bevessék. A hamudetektor tesztje sikeresnek bizonyult, 60 km távolságról is észlelte az 2010-es izlandi vulkáni hamufelhő másolatát. A technológiát, mellyel minimálisra csökkenthették volna a 2010-es légtérzárlatot, 2014 végén már saját flottáján is használná az easyJet.
Egy tonna izlandi hamut szórt szét az easyJet és a Nicarnia Aviation a francia Vizcayai-öböl felett, hogy a 2010-es Eyjafjallajökull vulkán kitörés okozta légtéri állapotot rekonstruálják. A 600 és 800 láb magasságban elhelyezkedő 2,8 km hosszúságú mű hamufelhő kezdetben szabad szemmel is látható volt, de gyorsan eloszlott, nehezítve ezzel a detektálás folyamatát.
A tesztelés során egy kisebb géppel a felhőbe repülve megmérték annak koncentrációját, majd egy AVOID detektorral felszerelt Airbus A340-300-as géppel a hamufelhő felé vették az irányt, amely már 60 km távolságról észlelte a veszélyt a légtérben.
A 2010-es Eyjafjallajökull vulkán kitörésekor több mint 100 ezer járatot töröltek. A fennakadás az easyJetnek 55 millió, az iparágnak pedig több mint 2 milliárd font veszteséget jelentett. A Nicarnia Aviation későbbi kimutatása szerint a légiközlekedés 6 napos szüneteltetése a hamufelhő detektálásával 98 százalékkal (3 órára) csökkenthető lett volna.
Ian Davies, az easyJet mérnök igazgatója elmondása szerint a kereskedelmi használatbavételt megelőző egyik legfontosabb lépés volt a tesztelés.