Új, több platformon is elérhető játékot adott ki a légitársaság-üzemeltetésben igencsak közelről érintett KLM. A feladat a cég történelmének újraírása. Kipróbáltuk.
Rengeteg repülős játék érhető el mind PC-n, mind mobilon, a reptéri légiforgalmi irányítás butított formája pedig kifejezetten az alkalmazásboltok kedvencei közé tartoznak. Olyannal viszont nem találkoztunk, amelyikben egy légitársaságot kellett volna felépíteni és üzemeltetni – mindaddig, amíg pár hónapja felkértek minket a KLM új játékának bétatesztelésére.
KLM-történelem: játszd újra, Tutti!
Az amszterdami sajtóbejelentés szerint Aviation Empire névre keresztelt játék eltalálta az infotainment szűk érdekességi vonalát: úgy ad át jó néhány információt a holland királyi légitársaságról, hogy a játékos kifejezetten várja ezeket. Ennek oka, hogy mindegyik információmorzsát egy-egy év lejátszásakor, azaz egy-egy küldetés teljesítésekor kapjuk – jelezve, hogy mi is tartunk már ott, mint abban az évben a KLM.
A játékot egy régi, négy utasnak való De Havilland DH-9b géppel, 1919-ben kezdjük, a végcél pedig a legújabb Airbusok és Boeingek, illetve az idei, sőt a 2014-es üzemi év elérése. A cél nagyjából 15-20 órányi játékkal teljesíthető, eközben nemcsak a flottát kell bővíteni, hanem repülőterek használati jogát is meg kell vásároljuk ahhoz, hogy járatot indíthassunk oda.
A bevételt nem túl meglepő módon az utasok termelik, akik viszont – szintén nem túl meglepő módon – elégedetlenkednek, és otthagynak minket, ha túl sokat késik a gép indulása. Ha viszont túl hamar (időben) indítjuk a gépet, előfordulhat, hogy félig üresen száll fel, így viszont veszteséges lehet a járat. Az optimális állapotot a két célállomás közti jegyárak rendszeres állítgatásával (tehát az utazási kedv szabályozásával), valamint a gépek kapacitásának és indulási preferenciájának váltásával tarthatjuk fenn. (Ez utóbbinál két lehetőség van: minél hamarabb szálljanak fel, vagy várják meg, amíg megtelnek a helyek.)
A lényeg
Az elsőre egyszerűnek tűnő játékmenet minden egyes újabb desztináció bevonásával bonyolódik. Játékosként tulajdonképpen azt kell egy egyre komplexebb rendszerben átlátnunk, hogy ha Amszterdamba Budapestről, Londonból, New Yorkból és Moszkából megy gép, akkor vajon mennyire állítsuk a Tokió–Moszkva járat repjegyének árát, és milyen gépet közlekedtessünk ott ahhoz, hogy Moszkába elég ember érkezzen ahhoz, hogy a Moszkva–Amszterdam járat mindig eléggé telített legyen ahhoz, hogy Amszterdamba elég átszálló utas legyen ahhoz, hogy az Amszterdam–New York járat is pont nyereségesen üzemeljen – és mindezt 20-25 desztináció között. Egyszerű, ugye. Mindeközben a nyereségből fejlesztenünk is kell a reptereket – mind technológiai, mind utascsábító elemekkel –, illetve nem árt flottánkat is folyamatosan korszerűen tartani.
Ami pontosításra szorul: az irányítás
Mi iPhone 5-ön próbáltuk ki a játékot, ezen a készüléken néha problémásnak éreztük az irányítást. Egyszerűen azért, mert a viszonylag kis képernyő és az ujj mint viszonylag vastag ceruza párosa nem az igazi, ha egymástól pár pixelre lévő vonalak közül kellene egyet kiválasztani. A jóval nagyobb iPaden, illetve a nem csak nagyobb, hanem egérrel is kezelhető PC-s formában ez a probléma eltűnik (ha egyáltalán lesz bármikor PC-n/Facebookon a játék), de egyébként iPhone-on sem annyira drasztikus, hogy tönkretegye a játékélményt, csak néha kicsit bosszantó.
Platformok, ár
A játék áráról nem írnánk túl sokat: ingyenes. A platformok terén pedig a két jelentősebb szerepel: iPhone-ra és iPadre optimalizálva, valamint androidos változatban is letölthető az Aviation Empire.