A blog nem hal meg - hirdeti a hvg.hu Goldenblog versenyének idei mottója. Az viszont kétségtelen, hogy a műfaj alaposan átalakul. Okostelefon, táblagép, Facebook és Twitter - ezek mind hatással vannak arra, hogy az online naplóírás hogyan is néz ki ma. Többen blogolnak, mint ahányan tudnak róla.
Az elmúlt néhány évben felpörgő közösségi webes szolgáltatások, melyek egytől egyig rendelkeznek mobilos alkalmazással, nemcsak a korábban már posztolgató bloggerek életét változtatták meg, hanem olyanokat is bevontak a tág értelemben vett blogolásba, akiket korábban egyáltalán nem foglalkoztatott a téma.
Gondoljunk például a Facebook 955 millió aktív felhasználójára, a Twitter mind a 140 milliós táborára, vagy az Instagram 80 millió fotósára. Ha ezek a számok nem is összeadhatók - hiszen az twitterezők és instagramolók elsöprő többsége jelen van Facebookon is -, jól mutatják, hogy több tízmillió olyan emberben is megvan az igény életük eseményei vagy gondolataik internetes publikálására, akik ezt magukról sem tudták, amíg nem volt mindennapos használatra alkalmas, egyszerű eszközrendszer a kezükben.
Táguló blogfogalom
A bloggerkedés egyszerűsödő eszközrendszerébe sorolhatjuk a közösségi szolgáltatásokat, merthogy facebookos vagy twitteres állapotmegosztás, de még az instagramos fotózás is tekinthető blogolásnak.
A Wikipédia meghatározása szerint például a blog egy olyan periodikusan újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal, amely ezek sorozatából áll, függetlenül attól, hogy mi az oldal témája, formája és hogy nyilvánosan elérhető-e. A definíció az említett szolgáltatások közül egyedül az Instagram esetében csúszhat el, ott is csak azért, mert egy-egy felhasználónak nincs külön elérhető hírfolyama - csak harmadik fél által fejlesztett szolgáltatásokban, mint például a Webstagram -, de a mindennapok fényképes megörökítése és közzététele egyértelműen ugyanazt jelenti, mint amire a blogokat kitalálták.
Szintén az egyszerű publikálási lehetőségekhez tartozik a saját oldalon és hosztolt formában is milliók által használt WordPress, valamint itt mutathat újat a Twitter alapítói által nemrég útjára indított új szolgáltatás, a Medium.
Táguló blogtér
A blogírás, ahogy az általános számítógéphasználat, néhány évvel ezelőttig egyértelműen helyhez kötött tevékenység volt, majd a (helyhez nem, de áramforráshoz viszonylag gyakran kötött) laptop és a mobilinternet elkezdte megváltoztatni a helyzetet, egyre kevesebbszer hangzott el a “csak érjek haza, majd otthonról megírom” mondat. Aztán jött az okostelefon, ami - a már említett webes szolgáltatások alkalmazásaival - átalakította a netezési, így potenciális blogolási szokásainkat is: nemcsak az íróasztal előtt vezetjük az online naplót, hanem tengerparti nyaralás, áruházi sorbanállás vagy éppen metrózás közben is.
Rövidülő tartalom
A terjedő kisebb kijelzők hasonló trendet idéznek elő a tartalmak terén is. Ahogy a képernyő előtti olvasásban az egyre rövidebb anyagokra (illetve a hosszabb anyagok egyre rövidebb idő alatti átfutására) áll rá az olvasók agya, úgy tartják maguk a szerzők is egyre fontosabbnak a kisebb lélegzetvételű tartalmak publikálását.
Különösen igaz ez a mobilokon és táblagépeken, amik egyre többeknél jelentik a netezésre használt elsődleges eszközt. Ezeken írni és olvasni is kényelmesebb a rövidebb szövegeket, ehhez idomulnak a szolgáltatások: bár a már említett Facebookon hosszú szövegeket is lehet publikálni, az állapotfrissítések általában nem jelentenek többet pár száz karakternél. A Twitteren eleve 140 karakteres a korlát, az Instagramon vagy a Pinteresten pedig a textualitás helyett a gyors fotókészítésen, illetve megosztáson van a hangsúly.
Aki pedig hagyományos blogot vezet, az remekül használhatja a közösségi csatornákat komplexebb tartalmának gyors és egyszerű terjesztésére.
Hagyományos blogból sincs hiány
Bár a legnépszerűbb, klasszikusan blogcélú eszközt jelentő WordPresst nem csak blogokhoz alkalmazzák, a tartalomkezelő-rendszer statisztikája jó kiindulópontot jelent, ha a hagyományos blogok élet-halál kérdését szeretnénk eldönteni. Az Alexa által nyilvántartott legnépszerűbb 1 millió oldal 14,7 százaléka WP-alapú, és bár nyilván nem mind blog, az arány jól tükrözi a rendszer népszerűségét.
Hogy a blog mennyire nem halott, azt jól mutatja, hogy az idei Goldenblogra több mint 1000 érvényes nevezés érkezett. Hogy melyik blog milyen, azt a kategóriánkénti szakmai zsűri mellett maguk az olvasók is eldönthetik, a közönségszavazás néhány óra múlva, augusztus 20-án éjfélben indul.